Hva skjer med kroppen etter abort?

Vi kjenner ikke deg og hvorfor du stiller dette spørsmålet. Derfor vil vi begynne med å si at det finnes steder der man kan få hjelp hvis man har blitt uplanlagt gravid: som for eksempel http://www.jentehjelpen.no/ og https://www.amathea.no/.

Når du spør om abort, regner vi med at du mener provosert abort, altså at man avbryter svangerskapet ved hjelp av kirurgi eller medikamenter. I Norge er det tillatt å ta abort innen utgangen av tolvte svangerskapsuke.

Tidligere ble alle aborter utført kirurgisk, det vil si at man blokket opp livmorhalsen med kirurgiske instrumenter og førte inn et sug som sugde ut fosteret sammen med morkaken. I dag utføres de aller fleste aborter medikamentelt. Dette fungerer slik at kvinnen får et medikament som gjør at livmoren ikke lenger reagerer på kroppens eget graviditetsbevarende hormon (progesteron). Dermed mister fosteret næringen det trenger for å overleve, og kvinnen kan da få kvalme og magesmerter. Etter 1-2 dager får kvinnen et annet medikament som får livmoren til å trekke seg sammen, slik at kvinnen aborterer i løpet av noen timer. Det er vanlig å blø som ved en kraftig menstruasjon når fosteret og morkaken kommer ut. De fleste kvinner gjennomfører nå aborten hjemme etter å ha fått medikamentene på sykehus.

Etter aborten blir kvinnen sykemeldt i tre dager, det er vanlig å blø som ved menstruasjon i to til tre uker etter aborten. I enkelte tilfeller der den medisinske aborten mislykkes, må man gjøre kirurgisk abort etterpå.

Kroppen bruker noen dager på å omstille seg til å ikke være gravid. Omstillingene av hormonene i kroppen kan være en påkjenning på flere måter. Noen opplever smerter fordi livmoren trekker seg sammen for å tømme seg helt. Kvalme og brystspreng kan fortsette en ukes tid etter inngrepet. Økt tretthet er også ganske vanlig. Noen kan også oppleve komplikasjoner i form av betennelser eller blødninger.

Etter at disse ukene er gått går kroppen normalt tilbake til slik den var før kvinnen ble gravid og det er sjelden at kvinner får langsiktige kroppslige skader etter abort i Norge. Det er imidlertid mange kvinner som opplever abort som en svært stor psykisk belastning. Mange sliter med skyldfølelse og sorg i mange år etter å ha gjennomgått en abort.

Les også:

Gravid og abort?
Hvordan hjelpe gravid venninne?
Argumenter mot abort?

Med vennlig hilsen GuttogJente.no