Gå til innhold
☰ Meny

Hva skjer om jeg tar selvmord?


Hvorfor sier man at selvmord er en mye verre synd enn andre synder? Det er jo veldig rart det når drapsmenn har blitt tilgitt før. Siden når man dør av selvmord så er man jo som oftest psykisk syk, og viss man er det så har man jo på en måte ikke noe kontroll over det. Jeg lurer veldig på det siden jeg var veldig nære å hoppe forran en bil for ikke så lenge siden. Det som stoppet meg var at jeg var usikker på hvor fort bilen måtte kjøre for at jeg skulle død og jeg var redd for å bare bli skadet. Men ta det med ro jeg har i løpet av de siste ukene fått det mye bedre og har ikke lyst til å død lengre. Jeg lurer hovedsakelig på to ting. Er selvmord verre enn annen synd, og hva hadde skjedd med meg dersom jeg hadde tatt selmord og jeg hadde hatt Jesus i hjertet?



Hei og takk for dine spørsmål. Veldig flott at det går bedre med deg nå. Vi håper du har noen å snakke med om hvordan du har det, hvis ikke så vil vi anbefale deg at du ikke går alene med slike tanker når de presser seg på.

Slik vi ser det, spør du oss to spørsmål.


  1.      Er selvmord verre enn annen synd?
  2.      Hva hadde skjedd med meg dersom jeg hadde tatt selvmord og hadde hatt Jesus i hjertet?

  3.  

Spørsmålene dine rundt dette med selvmord har vi også skrevet noe om tidligere, så dermed tar vi en kort utgave her og anbefaler deg å se på svar knyttet til lenken nedenfor:


  1.  Selvmord er ifølge bibelen, ikke en synd verre enn andre synder. Måten bibelen snakker om synd på er at den sier at den som har syndet mot ett av budene, han har gjort seg skyldig i alle budene. Dette formidler til oss at syndens konsekvens uansett hvilken synd det er snakk om, medfører en brutt relasjon med Gud, og dermed er enhver synd like alvorlig. Men det bibelen sier til oss er at vi ved troen på Jesus, kan få renset bort all vår synd, bli tilgitt og gå fri fra den skyld vi bærer på. Bibelen viser dermed tydelig at den synd som medfører de mest alvorlige negative konsekvenser for oss, faktisk er mangel på tillit og tro til Gud og hans sønn Jesus som elsker oss, og gav sitt liv for oss, han tok vår straff på seg for å frelse oss fra en evig fortapelse.


  2.  

  1.  Dersom en tar selvmord når en har Jesus i hjertet så er det litt vanskelig å svare deg på en måte som gir deg et helt entydig og enkelt svar på det. Det finnes mange mulige omstendigheter og grunner for at et menneske kan komme i en slik situasjon, og det er ikke oss mennesker gitt å ha oversikt over de indre og dypeste tanker i et menneskes hjerte og dermed heller ikke så lett si at slik eller slik er det, men bibelen sier i Romerbrevet kap.10 vers.9 at; «den som bekjenner Herren Jesus med sin munn, og i sitt hjerte tror at Jesus sto opp fra de døde, skal bli frelst». Altså den som dør i troen på Jesus tenker vi blir frelst, fordi Gud sier det i sitt ord i bibelen. Også for en som i sitt hjerte tror på Jesus og begår selvmord tenker vi at dette ordet er gyldig, så sant en har en oppriktig tro, men det er det bare Gud som ser inn i hjertene til den enkelte av oss og vet hvordan vi alle egentlig har det i vår relasjon med  han.


  2.  

Les også gjerne gjennom svaret på et lignende spørsmål: Selvmord og himmelen

Hvis du noen gang skulle få slike tanker igjen og ikke har noen å snakke med kan du få hjelp ved å kontakte Mental Helse hjelpetelefonen eller Kirkens SOS som har åpent hele døgnet:

Mental Helse: https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen Telefon 116123

Kirkens SOS: https://www.kirkens-sos.no/ Telefon 22400040​


Vennlig hilsen Guttogjente.no