Hva tenker dere om yoga?

Hva tenker dere om Yoga? Er det galt for en kristen å praktisere yoga på treningssentrene? Burde man være forsiktig?

Hei og takk for spørsmålet!

Det har vært en del diskusjon rundt yoga og det er veldig bra at du er bevisst på at det finnes enkelte ting vi skal være forsiktige med som kristne. Mange vil si at yoga bare er en av mange treningsformer og at yoga derfor kan sammenliknes med for eksempel aerobics og spinning. Her i den vestlige verden blir ofte yoga fremstilt som en ikke-religiøs teknikk som kan brukes til fysisk trening, personlig utvikling, uttøying og avkobling. Det er også mange som går på yogatimer uten at de tenker på at dette kan være noe åndelig.

Men yoga er faktisk en samling av flere tusen år gamle teknikker som kommer fra hinduismen og andre indiske religioner. Hinduer som praktiserer yoga bruker disse teknikkene for å utvikle seg åndelig og for å oppnå bedre «karma» og høyere åndelig bevissthet. Det endelige målet for hinduene er å få en bevissthet om at vi er guddommelige. Yoga brukes også for å for å vekke den såkalte «kundalinikraften» som hinduene tror ligger oppkveilet som en slange nederst i ryggraden. Øvelsene skal få denne kraften til å stige opp gjennom ulike energinivåer langs ryggraden helt til slangen kommer opp over hodet og skaper åndelig bevissthet.

Da yogaen ble utviklet ble ikke de ulike stillingene laget for trening og velvære, tvert imot er dette teknikker som skal gjøre det lettere å kontrollere tankene og følelsene slik at man oppnår en forening med den hinduistiske Brahman som hinduene tror er over alle ting og «det innerste jeg» for alle levende vesener. De ulike yogastillingene er opprinnelig laget for tilbedelse av ulike hinduistiske guder. Noen stillinger etterlikner dyr og trær og har som åndelig hensikt at man skal få egenskaper fra de aktuelle dyrene eller trærne.

Så selv om mange bruker yoga som en ren treningsform og ikke mener noe åndelig med dette, er det vanskelig å skille yoga fra den åndelige opprinnelsen som disse øvelsene har. Mange yogainstruktører har også en bakgrunn der de er dypt inne i nyreligiøs filosofi og åndelighet som på mange områder er i konflikt med den åndeligheten vi finner i kristen tro og i Bibelen. Mange som praktiserer yoga får også lyst til å lære mer om filosofien bak metoden, og da kan man lett bli trukket inn i åndelighet som kommer fra New Age bevegelsen og Østens religioner.

Så det store spørsmålet er kanskje ikke om det er galt for en kristen å praktisere yoga på treningssentrene, men heller om det er så lurt å gjøre dette. For selv om man bare ønsker å drive med trening og tøyeøvelser, så har yoga en helt annen bakgrunn enn andre typer trening. Det finnes mange andre gode treningsformer som både gir trening, tøying og avspenning uten at de har et åndelig innhold som kommer fra andre religioner. Når man er kristen og vet at det finnes en usynlig åndelig virkelighet, bør man også tenke nøye gjennom hva slags åndelighet man vil åpne seg for. Derfor er det også lurt å være forsiktig.

Vennlig hilsen GuttogJente.no