Hvem skal en høre på om onani?

Hei! Har eit litt vanskeleg spørsmål, og veit ikkje om det er mogleg å få noko godt svar..
Kven skal ein høyre på når det gjeld onani.. helsesøster som seier at onani er sunt ( f.eks www.klara-klok.no ), eller bibelen (f.eks 1.mos 38,9f) / kristen etikk som ofte meiner at onani er usunt /er ei synd.

Det hadde vore så greitt å få eit JA eller NEI til svar.. men forstår at dette er svært vanskeleg :)

Hei

Takk for spørsmålet. Bibelen sier ikke noe direkte om onani og onani trenger ikke være galt i seg selv. Men selv om onani i seg selv kan være noe nøytralt, kan onani lett føre til ting som ikke er bra. Vi anbefaler deg å lese denne artikkelen:

Er det greit å onanere?

Historien om Onan i 1 Mosebok 38 handler ikke om onani, men om en mann som praktiserte avbrutt samleie for å hindre at sin avdøde bror skulle få etterkommere slik som skikken var på den tiden. Du har helt rett i at det er vanskelig å gi et klart JA eller NEI svar på det du spør om, og det er mange som gir forskjellige svar. Vi anbefaler deg å ta deg tid til å lese denne artikkelen:

Kan det være bra å ikke onanere?

Med vennlig hilsen GuttogJente.no