Hvem fant opp sex og hvorfor?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Guttogjente.no baserer veiledning og svar på Bibelen, og dette svaret kommer derfor til å ta utgangspunkt i hva Bibelen forteller oss om sex. Bibelen forteller oss faktisk ganske mye om hvorfor Gud fant opp sex og hvilke tanker han har om det.

Helt i starten leser vi om da Gud skapte verden. Alt skapte han med en hensikt, alle dyrene, plantene, naturfenomenene og fargene. Hos mennesket skapte han følelser, evnen til å tenke, kommunisere, skape relasjoner og få barn. Som alle de andre tingene han skapte så han at dette var godt.

Sex gir mening fra et biologisk ståsted, fordi mennesker må formere seg for å overleve. Hormoner i kroppen og nytelsen som kommer av å ha sex gjør at dette er naturlig.

Men hvorfor skapte han det akkurat på denne måten? Gud skapte sex som et bindemiddel mellom to som skulle leve i fellesskap med hverandre et helt liv. Når Gud sier til Adam og Eva at de skal ha sex, bruker han et ord som betyr det samme som å lime sammen. «Å holde seg til» på hebraisk betyr egentlig «å være limt sammen med». På den måten viser han oss at hensikten med seksuallivet er å binde de to sammen.

Les mer om dette i artikkelen: Gud sier JA! til sex

Men sex kan brukes både som noe godt og noe vondt. Det er fordi sex har ganske kraftfulle konsekvenser, for eksempel det å få barn. Sex gjør i tillegg at man kommer inn på en veldig nær del av en annen person. Bibelen forteller at det å ha sex med noen betyr at man blir ett med dem. Man knyttes i tillegg sterkt til personen emosjonelt og åndelig.

Tilfeldig sex, overgrep eller seksuell mishandling har forårsaket ødeleggelse og smerte for mange. Men i trygge rammer innenfor ekteskapet kan det forsterke kjærlighet mellom to mennesker sånn som Gud har tenkt.

Her er et svar fra tidligere som handler om sex og kjærlighet: Hører sex og kjærlighet sammen?

Her er også noen artikler og en podcast om temaet:

Podcast: Hvorfor skapte Gud sex?

Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?
Del 1: Ekteskap og sex: Hva sier Bibelen?