Hvilke konsekvenser kan det ha å aldri onanere?

Hvilke konsekvenser kan det ha å aldri onanere? Gutt 23

Hei og takk for spørsmålet!

Vi får mange spørsmål om onani og vanligvis handler spørsmålene om hvorvidt det er greit å onanere, eller at noen opplever onani som et problem og at det er vanskelig å slutte.

Er det greit å onanere?
Problemer med runking

Men du stiller et veldig interessant spørsmål. For mange vil i dag si at onani bare er sunt, og noen vil til og med hevde at det er usunt å ikke onanere. Men virkeligheten er ikke fullt så enkel. Det går an å ha et så anstrengt forhold til kroppen sin at man nesten ikke tør å ta på sine egne kjønnsorganer. I slike tilfeller er det viktig å understreke at hele kroppen er skapt av Gud, og at også kjønnsorganene våre er en gave fra Gud. Da Gud hadde skapt hele verden og til slutt også menneskene står det at han så på alt det han hadde gjort, og se, det var svært godt! (1. Mosebok 1.31). Derfor er det ikke bra hvis vi ser på kjønnsorganene våre som mindreverdige eller noe skittent. Det at vi kan få gode følelser i kjønnsorganene er Guds gave. Det står ikke noe i Bibelen om at det er en synd å ta på kjønnsorganene sine og bli kjent med kroppen sin.

Samtidig er det slik at Gud skapte seksualiteten til å bli levd ut i et livslangt ekteskap mellom én mann og én kvinne som har lovet å være trofaste mot hverandre. Onani blir veldig lett en form for seksualitet vi dyrker med oss selv og som på sett og vis kan bli en avsporing fra det seksualiteten egentlig er ment å være fra Guds side. Så selv om det er helt naturlig at ungdommer utforsker kroppen sin og finner ut hvordan kjønnsorganene fungerer, så kan onani også bli en vane som får makt over oss. Alle spørsmålene vi får fra fortvilte ungdommer som sitter fast i pornoavhengighet som ofte er kombinert med onani viser at det er lett å spore av og få et usunt sterkt fokus på sex som gir oss problemer.

Så når det gjelder ditt spørsmål om konsekvensene av å aldri onanere vil vi si at det er viktig å ha et bevisst forhold til hvorfor man onanerer eller ikke gjør det. Det finnes noen som aldri onanerer rett og slett fordi de har et veldig negativt forhold til kroppen sin og ser på kjønnsorganene som noe skittent. I slike tilfeller kan det være viktig å minne om at kroppen er fantastisk skapt og at ikke noe ved kroppen er skittent. Men det finnes også gode grunner til å ikke onanere, selv om man har et positivt og godt forhold til kroppen sin. Selv om noen vil si at det bare er sunt å onanere, finnes det ingen medisinske eller andre gode argumenter for at det er nødvendig å onanere for å ha god helse og et godt liv. Man kan ha et veldig sunt forhold til kroppen sin og likevel aldri onanere. Du kan lese mer om dette i disse artiklene:

En historie om onani og seksuelle følelser
Kan det være bra å ikke onanere?

Alle har en seksualdrift, men det betyr ikke at vi må få tilfredsstilt lysten på sex hver gang den melder seg. Også i et ekteskap vil det være perioder med lite eller ingen sex, og vi trenger alle å utvikle selvkontroll på det seksuelle området. En konsekvens av å velge å la være å onanere er at man blir bedre til å utsette noe man i utgangspunktet har lyst på. En annen positiv konsekvens av å velge å ikke onanere kan være at det blir lettere å unngå at porno og sexfantasier får makt over oss.

Noen argumenterer for at onani er viktig for å bli kjent med kroppens seksuelle reaksjoner. Det er riktig at onani kan være en måte å utforske kroppen på og at man ved å onanere kan finne ut hva som kjennes godt og hvordan man får orgasme. Men om man velger å ikke onanere, er det ikke for sent å utforske dette sammen med ektefellen sin etter at man blir gift. Det vil kanskje ta litt lengre tid å finne ut av hvordan kroppen reagerer og hvordan man kan få orgasme. Men som ektefeller har man hele livet foran seg til å utforske dette. Da kan man også lære hva som er best for ektefellen. Når man er trygg på hverandre og lærer å kommunisere med ektefellen også om hva man opplever på det seksuelle området, kan man utforske både sin egen og ektefellens kropp slik at begge får størst mulig utbytte at seksuallivet.

Så oppsummert kan vi si at kroppen er fantastisk, kjønnsorganene er skapt av Gud og evnen til å få seksuelle følelser er en gave fra Gud. Men det er ikke nødvendig å onanere før man gifter seg for å få et godt seksualliv sammen med ektefellen senere i livet. Selv om det kan ta tid å lære å bli kjent med hverandre og utforske seksualiteten sammen, er det ikke for sent å gjøre dette etter at man har giftet seg.