Hvis en gutt liker deg, men ikke vil bli sammen hva gjør man da?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Det er ikke lett å svare på, spesielt også når du ikke nevner hvor gamle dere er. Det kan virke som at dere faktisk har snakket sammen om dette, siden du skriver at han liker deg, men ikke vil bli sammen med deg? Hvis ikke dere har snakket sammen, så kan jo det i alle fall være en start, selv om det føles skummelt.

Dersom dere får snakket sammen får du kanskje vite årsaken til at han ikke vil bli sammen med deg selv om han liker deg. Det kan være mange forskjellige årsaker til det. Det går for eksempel fint an å like noen uten å ha lyst til å bli kjæreste, og det er mange som ikke har lyst til å ha kjæreste før de er gammel nok til å få et varig forhold. Kanskje han ikke føler han kjenner deg godt nok til å bli kjæreste med deg, men heller vil være venn med deg for å bli bedre kjent. Kanskje han føler at dere er litt for unge til å være kjærester, eller kanskje han tenker at han ikke har tid akkurat nå til å følge opp en kjæreste slik en bør. Kanskje han heller vil bruke tiden sin på skole, utdanning og fritidsinteresser før han får seg kjæreste. Det tar jo tid å ha kjæreste, og det er ikke alle som vil prioritere det før man blir mer voksen. Kanskje han vil ha deg som sin gode venn, og dersom dere forblir gode venner, så hvem vet, kanskje dere blir et par i fremtiden. Det kommer helt an på årsaken til at han ikke vil.

Uansett, så er det vondt når følelser ikke gjengjeldes eller besvares på den måten man helst skulle ønske. Å være forelska er fint, men kan bli vondt når det ene ikke vil det samme som den andre. En annen persons følelser og bestemmelser er egentlig ikke noe du kan gjøre noe med. Du kan ikke presse en person til å ville bli sammen.

Les: Ulykkelig forelsket

La prosjektet ditt uansett være å være hyggelig, naturlig og ekte, slik at han og alle får se deg slik du er. Bruk tiden din sammen med gode venner og gjør ting du synes er gøy. Det er ikke lurt å være for mye alene med tankene sine når man er såret og trist. Kjærlighetssorg går alltid over, men det kan ta tid. Du fortjener en som vil ha deg slik du er, og du kan ikke tvinge kjærligheten, så du bør vurdere en strategi for ikke å la forelskelsen blomstre videre. Det er vanskelig og det tar tid. Følelser tøyles ikke lett, men noe kan du faktisk velge. Du kan velge ikke å bruke tid sammen med ham, eller fylle tankene dine med ham (se på bilder eller følge på snap, insta eller fb). Kanskje har du andre strategier? Forelskelser går som regel over hvis de ikke får jevn næring. Selv om det tar tid og kan være smertefullt så varer det ikke evig.