Hvordan få det bedre med kompisen?

Hei. Jeg er en gutt på 18 år som går (og bor) på bibelskole og deler rom med min beste venn (eller hvertfall tidligere beste venn). Jeg får inntrykk av at han nesten hater meg fordi at jeg gjør han oppmerksom på noen småting ved han som plager meg. Vi er begge folk som bare sier ting rett ut til hverandre. Jeg blir lei meg når jeg tenker på hvordan han ser på meg.

Jeg ønsker at vi skal være venner, men føler at jeg bare blir avvist. Jeg får skyldfølelse og føler at alt er min skyld og at alle er perfekte bortsett fra meg.
Jeg har også noen andre ting i livet mitt som jeg ofte går rundt å tenker på, og det gjør det ikke akkurat lettere.
Hva må gjøres for at vi skal få det bedre med hverandre?

Hei gutt 18 år.

Takk for en meget relevant problemstilling. Det å omgås mennesker er ikke alltid like lett. Det å dele rom med noen er vel noe av det tetteste man kommer et annet menneske som ikke er sitt eget kjøtt og blod, før man eventuelt gifter seg. Slik sett er det bra å prøve seg å å bo tett slik med et annet menneske. Ordspråkene 27: 17 sier:   “Jern slipes med jern,  og det ene menneske sliper det andre.”

Det å slipes slik er ikke alltid godt. Vi mennesker har kanter som stikker ut og som kan gjøre slipingen smertefull. Det å oppleve at det andre gjør kan være irriterende er du ikke alene om. Det møter vi alle i løpet av livet. Men vi kan velge hva vi vil gjøre med den irritasjonen. Vi har alle noen vaner som andre kan irritere seg på også.

Vi vil først og fremst anbefale deg å få hjelp med de tankene du går og tenker på. Er det noen på Bibelskolen du kan snakke med om disse tingene? Du nevner ikke hva det er. Ting som plager oss i vårt indre er med på å forme hvordan vi tolker andre og hva som kommer ut av vår munn i møte med andre.

Deretter vil vi anbefale deg at du er ærlig med kameraten din, og setter ord på hva du føler. Når du åpner deg opp, så vil kanskje han også sette ord på ting han synes er vanskelig.  Kommunikasjon er viktig i alle mellommenneskelige forhold. Si at du er lei deg for hvordan det har blitt, og at du vil at dere skal begynne på nytt. Si hva som har irritert deg, slik at han kan være obs på det, samtidig som du er obs på at ting som irriterer kan ha sammenheng med at det minner deg om en person eller får deg til å tenke på noe som plager deg. Kanskje du også kan du foreslå at dere ber sammen over dette? ”De som ber sammen, holder sammen”, sier et ordtak.

Det kan også være lurt at dere i fortsettelsen modererer litt den direkte tonen dere har med hverandre. Kolosserbrevet 4:6 sier: ” Tal alltid vennlige ord, men la dem ha salt og kraft, så dere vet hvordan dere skal svare hver enkelt.”

Og når det gjelder at du føler at alle andre er så perfekte, så er de ikke det. Vi har alle våre ting vi jobber med. Det er bare at det er så lett å ta på seg en maske og ikke være ærlige om våre problemer.

Det som er bra er at du tar opp dette. Det betyr at du ønsker å gjøre noe med det. Og når dere finner ut av problemene så kommer dere styrket ut av dette året sammen. Lykke til.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no