Hvordan hjelpe kamerat som bruker rus

Hei, jeg er en gutt på 19 år som er kristen, og jeg har en kompis som er kristen.

Utover det siste året så har han begynt med "medikamenter/narkotika" som han har fått igjennom kontakter. Han sier at alt er 100% trygt og ifølge bibelen så er det IKKE EN SYND å ta medikamenter og narkotika. Han snakket også noe om at Gud hadde gitt folket noe som gav samme rus som narkotika for at de skulle klare å komme seg igjennom harde tider.

Jeg vil så inderlig at han skal slutte med dette tullet og komme tilbake til jorda. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe ham? Er det noen bibelvers jeg kan bruke i argument mot at det ikke er bra?

Mvh, gutt 19

Hei gutt på 19

Takk for at du skriver til oss. Det du forteller om er trist å høre. For det er alltid en stor risiko når noen begynner å eksperimentere med medikamenter eller narkotika. Selv om det kan føles trygt, er dette ikke tilfelle. De fleste med alvorlige rusproblemer begynte på den samme måten og de fleste følte også at de hadde full kontroll i begynnelsen. Ofte er selve rusen også slik at man føler seg bedre og mister evnen til å tenke kritisk. Dermed er det lett å glemme hvor farlig det er å utsette kroppen sin for ulike medikamenter og narkotika. Så selv om kompisen din føler at dette er trygt, vil ingen fagfolk være enige med ham i dette. Dette er farlig uansett om han føler det slik eller ikke.

Det fantes ikke så mange medikamenter og narkotiske stoffer da Bibelen ble skrevet, derfor står det heller ikke noe direkte om narkotika i Bibelen. Men det står veldig tydelig at vi ikke skal drikke oss fulle på vin (Efeserne 5.18) fordi det fører til at vi mister kontrollen og gjør dumme ting. Hovedpoenget er ikke hva som er synd og hva som ikke er synd, men at slik bruk av medikamenter og narkotika ødelegger oss. Og Gud vil ikke at vi skal bli ødelagt. Derfor er det også mange kristne som jobber med å hjelpe mennesker som sitter fast i rusavhengighet. Gud vil ikke at vi skal bli avhengige og bundet av noe som ødelegger oss.

Det står heller ikke noe i Bibelen om at Gud ga folket rusmidler for å komme seg gjennom harde tider. Rus kan gi en kortvarig følelse av at ting går bedre, men det hjelper aldri i harde tider. Tvert i mot er det slik at rus ødelegger evnen til å tenke klart og derfor gjør situasjonen enda vanskeligere.

Det er flere vers i Bibelen som sier noe om at vi ikke skal ruse oss eller bli bundet til noe, se for eksempel:

Efeserne 5.18
Drikk dere ikke fulle på vin, det fører til utskeielser, bli heller fylt av Ånden.

Første Korinterbrev 6.12
Jeg har lov til alt, men ikke alt tjener til det gode. Jeg har lov til alt, men jeg skal ikke la noe få makt over meg.

Galaterne 5.1
Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen.

Det er kjempebra at du engasjerer deg for kameraten din. Du har helt rett i at han må slutte med dette for å unngå å komme i store problemer. Han kan trenge å snakke med en voksen som han har tillit til om dette slik at han får hjelp til å kutte ut rusen. Du kan også oppmuntre ham så godt du kan og oppfordre ham til å søke hjelp hvis han ikke klarer å kutte ut bruken av medikamenter eller narkotika på egen hånd.

Det går også an å ringe rustelefonen på 08588. De svarer på spørsmål om alkohol- og narkotikaproblematikk. Både rusbrukere selv, pårørende og fagfolk kan ringe til rustelefonen for å søke råd.

Lykke til!