Hvordan si nei til porno?

Noen ganger er det noen som vil vise meg porno. Jeg er kristen så jeg vil ikke se på porno. Hva skal jeg gjøre?

Hei

Det er veldig bra at du har et bevisst forhold til at du ikke vil se på porno. Du kan unngå mange problemer med å holde deg unna porno, og dette er verd å kjempe for!

Porno er laget for å skape seksuelle fantasier og gir ofte unaturlig stor lyst på sex. Når man ser på porno kan man også få lyst til å gjøre seksuelle handlinger som man ellers aldri ville hatt lyst til å gjøre. Og mange som ser på porno blir så hektet at de har store problemer med å kutte ut å se på porno. Så det beste er å aldri begynne å bruke porno.

Det beste er å være ærlig og si at du ikke ønsker å se på porno. Det at du er en kristen gjør at du er ekstra bevisst på dette, men du trenger ikke begrunne synet ditt med at du er kristen. Veldig mange som ikke er kristne er også klar over at porno er skadelig og veldig vanedannende. Du kan si at du ikke ønsker å fylle hodet ditt med porno. Om de andre ikke respekterer dette er det bedre å snu seg bort og gå sin vei. Hvis de er gode venner vil de respektere deg for dette. Om de ikke respekterer det og plager deg for det, bør du vurdere om du virkelig vil ha dem som venner. Selv om det kan være vanskelig å stå opp for det du står for, vil det alltid lønne seg i det lange løp å ikke gi etter for press.

Vi kan anbefale nettsiden Pornoprat.no som er laget av organisasjonen Lightup Norway som er en organisasjon som jobber mot menneskehandel. Her kan du finne argumenter mot porno som er uavhengig av om man er kristen eller ikke, noe som kanskje kan være til hjelp hvis du vil si noe om hvorfor du ikke vil se porno.

Gud har skapt sex som en fin gave han vil vi skal dele med den vi har giftet oss med. Den du gifter deg med vil være takknemlig for at du ikke har brukt ungdomstiden din til å fylle deg med porno og seksuelle fantasier. Da blir det også mye lettere å være trofast mot ektefellen din og ikke fantasere om å ha sex med noen andre.

Lykke til!