Hvordan takle fristelser?

Hva gjør man når fristelsene er størst? for å unngå ting du vil angre på?

Hei

Når man føler seg fristet, bør man fysisk flykte bort fra det man blir fristet av.

Det er ofte øynene som får oss til å falle i fristelse. Dersom vi lar øynene våre hvile på, studere og dvele ved noe, vil vi få lyst på den tingen. Jo mer vi ser, tenker og drømmer, jo mer får vi lyst. Og uansett hva man blir fristet til, er den beste måten å overleve fristelsen, å komme seg fysisk bort fra det som frister og gjøre noe som får tankene over på noe annet. Man må altså gjøre noe fysisk for å hindre øynene, tankene og lystene i å ta kontrollen. Les i 1 Mosebok 39, 12 om hvordan Josef flyktet ut av huset for å ikke gi etter for fristelsen.

Forebyggende bør du minne deg selv på hvorfor det er viktig for deg å ikke falle for fristelsen, og ha strategien klar til du møter en vanskelig situasjon. Du trenger en plan for hvordan du skal unngå å bli fristet over evne. Les artikkelen Kampen om renhet om hvordan du kan kontrollere tankene dine gjennom det du velger å se på.

Lykke til!