Hvordan kan jeg vite hvem Gud vil at jeg skal bli sammen med?

Hei, og takk for spørsmålet ditt!

Gud er en kjærlig far som ønsker det beste for sine barn, det inkluderer også hvem du bør bli sammen med og etterhvert gifte deg med. Han vil ikke at du skal være sammen med noen som ikke er bra for deg, og som vil dra deg bort fra relasjonen din med Ham. For ettersom du spør som du gjør, antar vi at du er kristen selv, og da er det en stor fordel om kjæresten din er det samme. Det er selvsagt ikke noe krav fra Guds side, men i et forhold hvor en er kristen og en annen ikke, vil verdier, holdninger osv kunne gå på tvers av hverandre med ulike livssyn. Dette vil kunne skape mye frustrasjon og utfordringer i et forhold. Det kan ofte være vanskelig å velge riktig hvis en har sterke følelser for noen som kanskje ikke er bra å bli sammen med, men prøv å tenke klart om dette gjelder for deg.

Les: Forelsket i den rette

Noen tenker at det kun fins én rett person å bli sammen med og dele livet med (den rette/ the one). Dette er noe Disney og Hollywood har lagt opp til i sine filmer opp gjennom historien. Dette stemmer vanligvis ikke, og det fins heldigvis mange der ute som en kan ha det godt sammen med og dele livet med.

Les: Den rette

Gud gir deg altså frihet til selv å velge deg en ektefelle. Samtidig sier Gud: «Jeg vil lære deg og vise deg den vei du skal gå, jeg vil gi deg råd med mitt øye» (Salme 32,8). Det betyr at når Bibelen viser hvilke holdninger og verdier en skal ha som kristen og som ektefeller, vil du få du visdom og veiledning i hvilke vurderinger du bør ha med i valg av ektefelle.

Her er noen eksempler:

  • «For dette er Guds vilje: at dere skal være hellige, så dere holder dere borte fra hor. Hver av dere skal vite å vinne seg sin egen kone i hellighet og ære, ikke i sanselig begjær som hedningene; de kjenner jo ikke Gud.» 1.Tess 4:3-5

  • Velg deg en som elsker Herren og som har samme verdier som deg: 2.Kor 6:14-15/ 2. Tim 2:22.

  • Velg en med positive holdninger: Rom 15:5-6

  • Velg en kjæreste som oppmuntrer deg og støtter deg: Fil 2:1-2.

  • Legg merke til hvordan personen omgås andre: Fil 2:3-4

  • Unngå å bli sammen med en som har et voldsomt temperament: Ord 22:24-25

  • Ikke bli sammen med en som sier å være kristen, men som ikke lever som det: 1.Kor 5:11.

  • Velg en som tilgir: Ef 4:32

  • Velg deg en som er trofast: Gal 5:22

  •

Her er noen andre artikler som kanskje kan være til hjelp:

Videosnutt: Jakten på den rette
Hvordan vet to kjærester at de passer sammen?
8 tips til valg av kjæreste

Lykke til og Gud velsigne deg!