Hvordan slutte å se på sex og onanere?

Hei jeg er en 13 år gammel kristen jente. Jeg har slitt lenge med å se på sex og sånn. Noen perioder greier jeg å slutte men jeg begynner bare igjen. Jeg vet at dette ikke er rett og jeg skammer meg over meg selv. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har sett på sex flere ganger til og med da jeg var ganske liten! Jeg har sagt ifra til foreldrene mine flere ganger og de har prøvd å hjelpe meg, men det går bare ikke. Jeg begynner bare å se igjen. Nå har jeg faktisk greid å slutte å se på sex men er redd jeg begynner å se igjen. Hva skal jeg gjøre hvis jeg begynner å se ipå sex gjen? Nå ser jeg ikke på sex men jeg ser på koreansk kjærlighets serier på YouTube. Det er på en måte som en kjærlighets film. Men det jeg lurer på er at kjærlighets filmer er jo egentlig ikke galt å se på. Som for eksempel "Stolthet og fordom". Den har jo både foreldrene mine sett og de er jo kristne. Det er jo ikke noe galt med den filmen. Jeg har også sett "stolthet og fordom" med mammaen min. Og det med at jeg ser på koreansk kjærlighets serier er jo egentlig det samme som for eksempel å se "stolthet og fordom" eller er det, det???? Det er det jeg lurer på, om koreansk kjærlighets serier er galt å se på. Jeg blir veldig usikker selv. Som når jeg ser på sånne serier kan jeg kose meg med at de kysser. Da tipper jeg kanskje ikke det er rett å se på det. Er det galt å se på det?

Et annet problem jeg har et at jeg onanerer! Det er ikke så lenge siden jeg begynte å onanere og jeg vet at det ikke er riktig i det hele tatt. Det verste er at jeg synes at det er godt og greier ikke å slutte. Hvordan skal jeg greie å slutte?!

Hei, og takk for spørsmålet du sendte oss. Det er kjempefint at du tar kontakt med oss, så skal vi prøve å gi deg noen gode råd på veien. Vi skjønner at dette er vanskelig for deg, og at det er noe du ønsker å bli helt fri fra. Det er et veldig godt utgangspunkt at du ønsker det, og det er absolutt mulig.

Du sier at du skammer deg over dette og at du vet at det er galt. Da vil vi først si deg noen ord om Gud og hva han tenker om deg. Du er skapt og planlagt av Gud, til å være Hans elskede datter og leve av å motta Guds kjærlighet og nåde. Gud vet om at vi er mennesker, og gjør og tenker på mye som er utenfor Hans vilje. Men Gud er større enn våre synder, og ved å komme til korset (be til Gud alene eller sammen med andre) kan vi helt enkelt få fortelle Gud om det vi strever med. Gud øser ut sin tilgivelse over oss når vi kommer til Han. Gud er ikke en streng person som dømmer, men en kjærlig pappa som bare ønsker barna sine det beste. Gud sendte Jesus til jorda mens vi enda var syndere, og slik viste Han sin kjærlighet til oss. Gud tilgir fullstendig! Og det gjør Han gang på gang. Så innfor Gud er du helt og fullt godtatt, tilgitt og elska. Husk alltid på det. Og så har Gud skapt sex, som er noe vakkert og nydelig mennesker får oppleve i et gjensidig og trygt kjærlighetsforhold. Ekteskapet er rammen som Gud gav for sex.

Vi er skapt som seksuelle vesener, og når man kommer i puberteten er det naturlig å bli mer opptatt av dette. Samtidig skal vi være bevisst på grenser og hva vi ser på / ikke ser på. Som du selv sier, så er det å være avhengig av å se på sex ikke bra. Dette vil styre tankelivet i alt for stor grad og i noen tilfeller gi konsentrasjonsvansker. Ikke minst gir det oss et virkelighetsfjernt inntrykk av sex. Det er sterke krefter i pornografi og det binder de som blir avhengige av det. Det ligger ofte en lyst bak, et begjær eller noe som får oss til å "ville ha det", men så er konsekvensene at det bryter ned. Derfor tenker vi at det er veldig bra at du er bevisst på alt du ser på tv og skjerm, hva du leser og lytter til.

Du nevner at du ser på koreanske serier med endel romantikk og kyssing, og du spør om dette er greit. Her kan vil vi ikke gi deg et bastant svar om at du ikke må se på dette, men forsiktig vil vi foreslå at du tar en pause fra dette og lignende filmer. Det er helt naturlig at det vekkes seksuelle følelser og lengsler i oss når vi ser filmer og serier med intime og romantiske scener. Samtidig er det slik at handlingen i filmene og seriene ofte handler om seksuelle forhold utenfor ekteskapet eller kanskje utroskap. Det er lett å sympatisere med personene vi ser og leve oss inn i handlingen som om vi var en del av den. Da blir også tankene og fantasiene våre påvirket av dette på en negativ måte. Hvis det er ei grense vi ikke ønsker å krysse så kan det være lurt å holde seg langt unna grensa, istedenfor å oppholde seg så nær grensa som mulig. Paulus skriver i 1.Korinterbrev 6,12 "Jeg har lov til alt, men ikke alt gagner. Jeg har lov til alt, men jeg vil ikke at noe skal få makt over meg."

Les også: Hva definerer man som porno?

Vi vil oppmuntre deg til å snakke med andre voksne om dette, gjerne en ungdomsleder i en menighet eller en annen du har tillit til. Det er flott at du har vært åpen med foreldrene dine om det, og snakk gjerne med dem om det igjen så de forstår hvor vanskelig dette er for deg. Kanskje dere kunne gjort en avtale om at de skal kunne kontrollere nettsidene du besøker? Det er veldig mange som sliter med dette som du beskriver, og det å ha noen som man kan snakke med jevnlig er veldig viktig.

Du skriver også at du onanerer, og spør om hvordan du kan slutte med det. Onanering henger ofte sammen med at en ser på sex. Kanskje vil du oppleve at dette også mister grepet etterhvert som du blir fri fra å se på sex. Tanker og lyster vil komme, men vi kan velge litt hvor mye plass og rom det skal ta. Prøv å gjøre mer av det som gir deg noe positivt i livet, som å drive med interessene dine og være sammen med de du er glad i. Ønsker deg alt det beste.

Les også: Er det greit å onanere?

Vennlig hilsen GuttogJente.no