Hvorfor kan sex gjøre vondt første gang?

Jeg er en tenåring som er litt nysgjerrig på dette med første gangen man har sex. Selv er jeg helt bestemt på å vente med sex til etter at jeg har funnet den rette og giftet meg, men jeg har hørt at det er vondt. Hvorfor?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Først vil vi si at det veldig fint at du har bestemt deg for å vente med sex til du har giftet deg. Det kan være utfordrende å vente med å ha sex når man tror man har funnet den rette, men snakk om det tidlig i forholdet så er det lettere å faktisk vente helt til man har giftet seg.

Det behøver ikke å gjøre vondt den første gangen man har sex. Vi vet ikke om du er gutt eller jente ut fra spørsmålet ditt. For gutter gjør det sjeldent vondt ved første samleie hvis det er nok fuktighet. Hvis det føles tørt, kan man bruke glidemiddel.

Det er flere grunner til at det kan gjøre vondt for jenter å ha sex første gangen. Det mange tenker på er at jomfruhinnen brister ved første samleie. Jomfruhinnen som også kalles skjedekransen er en elastisk hudfold/slimhinnefold som sitter rett innenfor skjedeinngangen. Skjedekransen er ikke en hinne i ordets rette forstand, men en kant i skjedeinngangen. Hvor stor åpningen i skjedekransen er, er forskjellig fra kvinne til kvinne. Noen vil blø litt fra skjedekransen første gang de har samleie. At skjedekransen får rifter ved første samleie kan gjøre litt vondt. Det er viktig å vite at mange jenter ikke blør ved første samleie. Hvis mannen fører inn penis i skjeden før kvinnen er klar kan dette gjøre vondt. Andre grunner til at det kan gjøre vondt er at man er nervøs og ikke klarer å slappe av eller at man er tørr i skjeden.

Første gang man har sex etter bryllupet er spesielt, men sex blir annerledes og bedre når man har øvd seg.

Du kan også lese:
Vondt å ha sex?
Har kjæreste - men venter med sex
Snart klar for sex