Hvorfor er det ekkelt med sex?

Hei og takk for spørsmålet ditt!

Du sier ikke noe om hvor gammel du er og hva som gjør at du synes det er ekkelt med sex, om det er dårlige erfaringer du har eller om det er bare tanken på sex du synes er ekkel. Vi skal likevel prøve å svare litt generelt på spørsmålet ditt.

Det er ganske normalt å synes at sex er ekkelt, spesielt dersom man er ung og ikke moden og klar for sex ennå. Da er det helt normalt å tenke at det er ekkelt at folk vil være naken sammen og kline, kysse, ta på kjønnsorganene til hverandre og ha sex.

Etter hvert som man blir eldre vil de aller fleste etterhvert få mer interesse for sex og også få en følelse av at man har lyst på sex. Seksuell lyst er en følelse i kroppen som man ikke styrer med viljen. Noen kjenner denne følelsen (sexlysten) når de tenker på noen de liker eller dersom de berører en bestemt person. Det kan også skje når man ser film, hører på musikk eller gjør andre ting som får tankene over på sex. Det er normalt at den seksuelle lysten varierer i ulike perioder av livet. Noen kan ha veldig mye sexlyst, spesielt i puberteten, andre har lite eller sjelden lyst og noen har ikke lyst i det hele tatt.

Dersom man ikke har sexlyst, kan det føles ekkelt å tenke på sex og det vil oppleves ubehagelig å bli berørt på seksuelle måter. Når man blir seksuelt opphisset eller kåt, er det kroppen som på en måte å gjøre seg klar for å ha sex. Hormoner og nerver sender ut signaler som virker på kjønnsorganene. Da vil berøringer av kroppen føles ekstra sterke og en får lyst til å være intim og føle mer av denne opphisselsen. Man blir dratt mer og mer inn i disse sterke følelsene, og det man tidligere kunne tenke var ekkelt, vil føles deilig.

Men nettopp fordi sex er noe veldig personlig og som innebærer at man slipper et annet menneske veldig nær, er det bra å ikke ha sex med noen du ikke er hundre prosent trygg på og som du vet at man kan stole på. Vi i guttogjente.no bygger vår veiledning på det som står i Bibelen og anbefaler derfor å vente med å ha sex til du har giftet deg. Når man er gift og er trygge på hverandre, blir det heller ikke skummelt å være nakne sammen og dele slike intime ting med hverandre. Gud skapte ikke sex bare for at vi skal kunne få barn, men også for at det skal være en fin gave som binder mannen og kvinnen sammen slik at det blir lettere å elske hverandre både i gode og onde dager.

Sex er ikke bare noe vi gjør med kroppene våre, sex berører også vårt indre mennesker på en sterk måte, noe du kan lese mer om i denne artikkelen: Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?

Dersom man har vært utsatt for seksuelle overgrep eller har andre negative opplevelser med kropp og intimitet, er det ofte vanlig at man synes tanken på sex er ekkelt og vanskelig. Dersom du har slike opplevelser, er det viktig at du får snakket med noen om det. Det kan være helsesykepleieren på skolen din, eller andre voksne du stoler på. Du kan også ta kontakt med Alarmtelefonen for Barn og unge på 116 111 eller landsdekkende telefon for incest og seksuelle overgrep på 8005700 for å få råd. Du kan også gå inn på nettsiden til Støttesenteret mor incest og seksuelle overgrep: Smiso.no.

Les også: Synes tanken på sex er ekkel

Vennlig hilsen Guttogjente.no