Hvorfor har jentene usynlig tiss?

Hei og takk for spørsmålet!

Når du spør om hvorfor jentene har «usynlig tiss» regner vi med at du tenker på at mye av jentenes kjønnsorganer ligger inne i kroppen, mens guttetissen (penis) er godt synlig utenpå kroppen.

For det første er det slik at gutter og jenter er forskjellige fordi Gud har skapt oss slik. Da Gud skapte menneskene, skapte han oss til mann og kvinne fordi vi skulle utfylle hverandre og være et bilde av Gud (1. Mosebok 1.26-27).

Når det gjelder hvorfor jentenes kjønnsorganer er ulike fra guttenes kjønnsorganer, er dette først og fremst fordi Gud ville det slik. Guds plan er at mannen og kvinnen skal gifte seg og stifte en familie sammen, og da trenger kjønnsorganene å være forskjellige slik at de passer sammen og gjør det mulig å få barn sammen. Mannens penis passer perfekt i kvinnens vagina, slik at mannen og kvinnen kan ha samleie. Dette er også nødvendig for at sædcellene fra mannens kropp skal komme inn i kvinnens kropp og møte eggcellen når et nytt menneske skal bli til. Det var også Gud som fant opp sex, ikke bare for at menneskene skulle få barn, men også fordi det skulle være en fin opplevelse som binder mannen og kvinnen sammen.

Hvis du vil lære mer om mannens og kvinnens kjønnsorganer kan du lese disse artiklene:

Hva skjer i kroppen til en mann når han har sex?

Hva skjer i kroppen når han har sex

Hva skjer i kroppen til en kvinne når hun har sex?

Hva skjer i kroppen når hun har sex