Ikke forelsket siden ungdomsskolen

Hei

Eg har ikkje vore forelska i nokon siden eg gjekk på ungdomskulen. Trur egentlig eg kunne tenke meg å gifte meg ein dag, men det gjekk opp for meg at eg har stengd ute kjensler for menn. Synes til og med tanken på sex kan virke ekkel og gal.
(har ikkje vore misbruken av menn på nokon måte tidligare)

helsing frå jente 22

Kjære jente 22 år.

Takk for henvendelsen din. Vi tror ikke du trenger å være bekymret, det er helt normalt å ikke være forelsket. Noen forelsker seg lett og i mange, noen forelsker seg noen få ganger, andre kan gå gjennom hele livet uten å ha opplevd noen stormende forelskelse. Forelskelse handler om hormoner, men også om fokus. Noen er veldig opptatt av forelskelse og kjærester og legger merke til utseende, kropp, utstråling og oppførsel, og vil dermed også lettere få følelser siden de på en måte har skrudd dem på. Andre er ikke opptatt av slike ting og har fokus et annet sted. Du har vært forelsket på ungdomsskolen, så da har du jo evnen til å få den følelsesrusen, men det har ikke vært noen siden den gangen som har klart å engasjere deg nok til at du har opplevd det igjen. Det er ikke noe rart i det, men hvis det er slik at du aktivt har stengt av følelsene, kan det være lurt å finne litt ut av hvorfor du har gjort det.

Les: Aldri vært forelsket. Er jeg normal?

Veien fram til et kjæresteforhold kan være ganske forskjellig, noen blir stormforelsket og må så senere finne ut om de egentlig passer sammen. Andre blir venner og finner ut at de passer sammen og blir glad i hverandre etter hvert. Det viktigste i et godt forhold er ikke forelskelsen, men at man deler tro og verdier, at man er gode venner og trives sammen og har den samme visjonen og målet for livet og familielivet. Det er ikke alle ektefeller som har følt på en voldsom forelskelse, og det er heller ikke nødvendig for å bli tiltrukket og glad i noen. Mange kjenner mer på følelsen av tilknytning, trygghet og en å være glad i. I vårt samfunn legges det altfor stor vekt på følelsene, og derfor kan mange bli usikre når de ikke føler på en slik forelskelsesrus.

Så du skal ikke være så bekymret for ditt manglende følelsesliv, men lev livet og fokuser på å utvikle deg til en trygg og sunn person. Og kanskje det dukker opp en du blir begeistret for, som matcher deg og dine verdier og som du kan tenke deg å bruke mye tid sammen med. Kanskje blir du forelsket, kanskje blir du gradvis glad i vedkommende, og det er ikke slik at de forholdene som starter med en stormende forelskelse har de beste forutsetningene for å elske hverandre hele livet.

Les: Aldri vært forelsket

Det er ikke godt å vite årsaken til at du synes at sex virker ekkelt og galt. Men sex er så personlig og intimt at det kan virke ekkelt å tenke på det hvis man ikke er i et forhold og heller ikke kjenner på den seksuelle tiltrekningen til en annen person. Men det er det samme her som med forelskelsesfølelser, noen har mye av seksuell tiltrekning og andre har mindre og er lite opptatt av det. Det er jo ikke så naturlig for deg å tenke på å ha sex med noen når du ikke er tiltrukket av noen. Mest sannsynlig endrer det seg dersom du møter en du liker og får følelser for. Det at du også synes det virker galt, kan ha med holdninger du har fått gjennom oppveksten. Dersom du har fått høre et negativt syn på sex, at det bare er syndig og galt, kan det ha festet seg som en generell følelse. Men sex innenfor ekteskapets ramme, er en Gudgitt gave som beriker og knytter sammen og som produserer gode følelser, intimitet og fellesskap.

Les også disse svarene, for selv om mange av dem er skrevet til ungdommer yngre enn deg, vil de samme prinsippene gjelde likevel:

15 år og har aldri vært forelsket
Skulle ønske jeg hadde en kjæreste
Å finne den utvalgte