Introvert og forelsket

Hei jeg er forelsket men jeg er en man kaller en «Introvert» og jeg er veldig sjenert, den jeg er forelsket i ser veldig sosial og livlig ut. Er det mulig at vi kan bli sammen eller er det helt umulig? Og hvordan?

Hilsen en gutt fra ungdomskolen

Hei gutt fra ungdomsskolen!

Så bra at du kjenner deg selv så godt at du begynner å bli bevisst på dine personlige egenskaper! Når det gjelder det å bli sammen med denne sosiale og livlige personen du beskriver, så trenger ikke det at dere er forskjellige å bety at ikke dere kan passe sammen. Noen ganger kan motsetninger tiltrekke hverandre, og det kan også være veldig positivt for forholdet at en er litt forskjellige.

Det som er viktig å huske på, er at som introvert og ekstrovert har en forskjellige behov og ting en liker. Du som introvert trives sannsynligvis godt alene og sammen med noen få du kjenner, mens en ekstrovert vil like å være steder det er mange folk, og gjerne folk en ikke kjenner fra før. I et forhold vil det være viktig å ta hensyn til hverandre. For deg som introvert vil du kanskje like å ha alenetid hjemme med kjæresten, mens en ekstrovert kjæreste har lyst til å være sammen med andre og være «der det skjer». Du som introvert kan også ha behov for å være alene for å lade batteriene og få energi, mens den ekstroverte får energi og lader batteriene ved å være sosial og sammen med andre.

En introvert og en ekstrovert kan veldig gjerne fungere godt, men god kommunikasjon er viktig. Det er viktig å sette ord på hvilke ønsker og behov en har, og gi den andre frihet til å være seg selv.

Hvordan dere skal kunne bli sammen er vanskelig å gi svar på. Det kan være utfordrende for deg når du er sjenert å skulle ta kontakt, men for å finne ut om det er noen mulighet for at dere kan bli et par er det avgjørende at du forsøker å bli kjent med personen, eller tar et initiativ til å snakke om mer enn vennskap om dere allerede er venner. På hvilken måte må du nesten kjenne etter på selv, om det er ansikt til ansikt, via sms eller sosiale medier.

Sett fra en annen side, så er dere unge og siden du også forteller at du er veldig sjenert kan det være lurt at du bruker ungdomsårene dine til å bli tryggere på deg selv og søke å få gode vennerelasjoner. Dette vil kunne legge et godt grunnlag for deg slik at du senere har større mulighet til å finne en kjæreste som vil være god for deg og hvor du vil være god for henne. Et kjæresteforhold varer sjelden lenge i din alder. Følelser kommer og går i ungdomsårene og den man liker på ungdomsskolen er sjelden den man liker når man blir eldre. Det at du er forelsket betyr ikke nødvendigvis at dere passer sammen eller er bra for hverandre. Det er lurt å bli godt kjent og være venner over tid før man blir kjærester, slik at en velger på et annet grunnlag en bare forelskelsen.

Gjennom vennskap vil du finne ut om denne følelsen er noe å bygge på, om dere trives sammen, har felles verdier og interesser.  Vi anbefaler derfor at du tar deg god tid, for den du ikke kan være en god venn med over tid, blir heller ikke noen god kjæreste eller ektefelle på sikt. Kjæresteforhold som baserer seg bare på forelskelsen går over og man ender derfor ofte opp med å bli såret, eller såre den andre.

Du kan lese mer om dette i disse artiklene:

Galt å bli sammen?
For unge til å være kjærester?
Om det å få seg en kjæreste

Det høres ut som at du ikke har problemer med at du er introvert, men om du har lyst til å lese et annet svar til en introvert kan du se her: Introvert og hater det

Her er også en artikkel du kan lese om identitet: Gjenspeilet i Gud

Her er også en video om å være kjærester: Kristne kjærester

og en om å flørte: Det å flørte

Lykke til!