Introvert og hater det

Jeg er veldig introvert og hater det. Og ikke spesielt utadvendt. Og så hører man alltid på taler at man må like den Gud har skapt oss som, men jeg klarer ikke akseptere meg selv i et samfunn der INGENTING er lagt opp til at man skal kunne være introvert! Så jeg tror seriøst Gud har gjort en feil med meg. Altså jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å like personligheten min

Hei og takk for spørsmålet!

Først vil vi si at Gud har designet deg akkurat sånn som du er fordi han hadde lyst til det og er fornøyd med den du er! Han smiler når han ser deg, kjenner deg bedre enn noen andre og vil at du skal vite du er høyt elsket.

Følelsene du kjenner på er du likevel ikke alene om. Man begynner ikke automatisk å like den man er bare fordi man vet at man burde det. Mange opplever i dag at det kan være vanskelig å føle seg bra nok i et samfunn der det å være utadvendt, kjempesosial og ha mange venner får et stort fokus. Men samfunnet trenger både ekstroverte og introverte mennesker for å fungere best mulig, og dette visste Gud da han skapte oss så forskjellige som vi er.

Her er noen tips til hvordan du kan begynne å like personligheten din:

1. Fyll hjertet og tankene med sannhet fra Gud. I bibelen står det mye om å fylle oss med Guds sannhet. Fra media, reklame og filmer kommer ofte et budskap om at vi ikke er gode nok, men Gud sier at vi er høyt elsket og verdifulle sånn som vi er. En praktisk måte å fylle seg med Guds sannhet på er å lese i bibelen. Du kan for eksempel laste ned bibel-appen gratis på telefonen (den som heter YouVersion). Her kan du blant annet få varsler med dagens bibelvers hver dag som er kjempebra for å fylle deg med Guds sannhet.

2. Tilbring tid med mennesker som aksepterer og liker deg for den du er. Det finnes kanskje et kristent ungdomsmiljø der du bor?

3. Oppdag fordelene ved å være introvert! Mange tror det å være introvert er en svakhet, men i virkeligheten har introverte personer ofte kule egenskaper som ekstroverte ikke alltid har. Er du for eksempel tålmodig, en god lytter, eller har du mange tanker og god fantasi? Noen introverte er ekstra flinke til å fokusere, og er derfor gode til å lære seg mange nye ting. Andre er ekstra kreative. Mange kjente forfattere, kunstnere og ledere har introverte personligheter som har hjulpet dem å oppnå det de har gjort i livet.

4. Ikke gi opp! Det å lære å like personligheten din sånn som Gud liker den kan ta tid. I bibelen kan man lese om Moses som fikk en stor oppgave av Gud. Han skulle være leder for hele folket sitt når de skulle føres ut av fangenskapet i Egypt. Moses tenkte at han ikke var egnet for dette i det hele tatt, siden han ikke var flink til å snakke for seg. Over tid fikk han derimot et dypt vennskap med Gud, og han lærte at det ikke handlet om hvor flink han var, men at Gud var med ham hele veien og hjalp ham.

Lykke til!

Med vennlig hilsen GuttogJente.no