Jeg føler meg skamfull

Hei!
Jeg er en gutt på 18 år som alltid har vært den som har klart å holde seg unna porno og onanering, helt til i sommer, da raknet det, og det blir bare værre og værre.
Nå går det sjeldent en dag der jeg klarer å unngå å onanere. Jeg vet at onani bare er synd visst det blir gjort "i tanken" med en jente, men det er slik det er. I starten var det bare onani, men etter hvert fulgte det med porno, og videre på å tenke på jenter jeg kjenner (noe så grusomt!). Jeg tenker at jeg ligger med dem, at de er nakne.
Jeg føler meg så skamfull og skitten og jeg vil så gjerne slutte, men lysten blir alltid for stor... Hva skal jeg gjøre?! Hjelp!

Hei Gutt på 18!

Så flott at du klarte å holde deg unna porno og onanering så lenge! Hva gjorde at det raknet? Grunnen til at det er synd er nettopp fordi det handler om å tenke tanker om andre mennesker som ikke er kjærlige og respektfulle. Det gjelder både de på pornofilmene og de du kjenner. Det er ikke selve onaneringen som er problemet, men hva som skjer i deg og i relasjonene dine når man objektiviserer andre på den måten.

Årsaken til at man kan bli avhengig av porno/onanering (ja, avhengig av hva som helst), handler om at man er grunnleggende avhengig av å oppleve seg likt, sett, god nok, tiltrekkende etc. I de usunne avhengighetene finner man måter å møte disse naturlige behovene på måter som ikke tilfredsstiller på sikt. Man blir tilfredsstilt emosjonelt (ikke bare seksuelt) for en kort stund av det. Men ofte kan skammen plage en mer, og man trenger mer og mer usunn tilfredsstillelse for å føle seg bedre, samtidig som man på sikt ikke føler seg bedre. Sannheten er at det er bare gjennom gode relasjoner at man kan lære at man er god nok, kan føle seg sett og satt pris på. Og gjennom gode relasjoner blir man også tryggere slik at når man finner noen man vil være kjæreste med, kan man behandle de på en gode måte og ikke for å tilfredsstille seg selv.

Så dersom du klarer å kjenne på hva lysten/lengselen du har handler om, og finne mer respektfulle og sunne måter å møte behovet ditt på, kan det hjelpe deg veldig i å slutte med onaneringen og å se pornografi. For da oppleves det ikke først og fremst om å skulle slutte med noe som føles godt, men å erstatte det med noe som er bedre.

Du kan lære mer om porno og avhengighet i dette videoforedraget: Porno og dopamin eller høre på det samme foredraget som podcast her
Du kan lese mer om hvorfor det er skadelig med pornografi og hvordan man kan få hjelp til å slutte her: https://www.facebook.com/PornHarms/ https://www.xxxchurch.com/ Pornoprat.no

Håper dette kan være til hjelp.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no