Jeg har lyst til at han skal ha mer følelser tilbake

Hei!
Jeg spurte kjæresten min om hvordan han blir forelsket. Han sa at han tidligere hadde blitt forelsket et par ganger, men at det var annerledes med meg. Han hadde ikke hatt så mye følelser for meg, men sa at han liker meg og syntes jeg er fin.

Jeg ble lei meg da han sa det. Jeg liker han veldig og har hatt mange følelser. Jeg har lyst til at han skal ha mer følelser tilbake.

Jeg syntes og at det føles mindre trygt å være i lag med han nå, fordi jeg tenker det er lettere for han om vi slår opp, enn det er for meg som har mange følelser.

Har tenkt på om jeg burde slå opp eller ikke, vi har felles verdier og kall, og føler vi passer sammen.

Men jeg har aldri opplevd at noen jeg har vert forelsket i har vert forelsket i meg tilbake. Og jeg vil oppleve det. Også føler jeg meg ikke bra nok for ham når han ikke er så forelsket i meg.

Hva tenker dere om dette?

Hei!

Det er alltid leit å føle at den man er glad i, er mindre glad i deg. Så vi forstår godt at du blir usikker på både deg selv og forholdet. Vi forstår at det kan oppleves spesielt vanskelig at han har hatt sterkere følelser når han har vært forelsket tidligere. Likevel behøver det ikke bety slutten for dere. Selv om de fleste av oss går inn i et forhold på grunn av forelskelse og sterke, gode følelser, vil vi alle oppleve at følelsene varierer veldig gjennom måneder og år. Det som er mer viktig i et forhold er vissheten om at man har valgt hverandre fordi man liker, verdsetter og respekterer den andre.

Les: Hvordan finne den rette

Hvis det er slik at han er usikker på om han vil satse helt og fullt på forholdet deres, er det viktig å snakke om dette. Men om dere begge har en dyp overbevisning om at dere vil satse på hverandre, kan følelsene bli sterkere etter hvert. Det høres nok ikke så heftig og romantisk ut, men over tid, er det nettopp dette grunnlaget som gjør et forhold stabilt, spennende og lidenskapelig. Så selv om han ikke hadde sterke forelska-følelser for deg da dere ble sammen, betyr ikke det at han ikke kan få det. Samtidig er vi mennesker veldig forskjellig, og noen føler sterkere og kanskje mer variert, mens andre føler mindre sterkt og mer stabilt. Det ene er ikke bedre enn det andre. Begge deler er fint og bra. Uansett vil ingen føle 100% likt som den andre, så det å måle følelser blir fort lite hensiktsmessig.

Les: Å finne den rette

Det som betyr noe er om dere begge velger hverandre. Vi vil oppmuntre deg til å fokusere mindre på forelskelse og hvor sterke følelsene deres er for hverandre, og heller snakke ærlig om hva som gjør at dere har valgt hverandre. Selv om han har følt det annerledes for et par andre, er deg deg han er sammen med nå. Om du vil kan du fortelle han hvor usikker du ble etter praten dere hadde og si at du trenger litt ekstra bekreftelse på hvorfor han har valgt akkurat deg. Noen ganger kan det også være bra å snakke med en pastor eller et voksent ektepar dere begge har tillit til. Slike samtaler kan være nyttig for å finne ut hva dere vil med forholdet deres.

Les: Kjærlighet driver oss til handling

Håper dette var til hjelp og at dere får noen fine samtaler som gjør at dere kommer nærmere hverandre. Sårbarhet fører ofte til dypere relasjon (og sterkere følelser ;) ).

Les også:

Soul mates?
60 ting å snakke med kjæresten om