Kameraten min flørter med mange

Eg har en kamerat som legg inn aksjer hjå mange jenter. Han flørter mykje med dei ulike jentane utan at dei veit noko om det og går på date med fleire.

Har ei god venninne som er i ferd med å falle for han. Kva skal eg gjere?

Hei, og takk for spørsmålet!

Det du spør om er nok noe mange opplever i en eller annen form. En venn som lever på en måte man oppfatter som umoralsk og urett. Som en god kamerat kan dette være utfordrende å forholde seg til. Man vil ikke såre eller lage dårlig stemning ved å si fra, og man kan være redd for å bli oppfattet som en moralist og en bedreviter, eller som traust, gammeldags og kjip. Dette gjelder i og for seg uansett om det gjelder en god venn, en bekjent eller en man ikke kjenner i det hele tatt.

I slike situasjoner tror jeg vi har mye å lære av Jesus. I Johannes evangeliet 1, 14 kan vi lese at han var ”full av nåde og sannhet.” Jesus var altså først og fremst full av nåde. Han var ikke ute etter å fordømme, men å frelse. Likevel talte han sannhet, og sa for eksempel til kvinnen som ble grepet i ekteskapsbrudd (Joh. 8, 1-11): ”Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!” Jesus var opptatt av å få livet inn i riktig spor.

Paulus skriver i Efeserbrevet 4, 15 at vi skal være ”tro mot sannheten i kjærlighet.” Og til Titus skriver han (Tit 2, 6-7): ”På samme måte skal du formane unge menn til å være forstandige i all sin ferd.” Og han legger han til: ”Vær selv et forbilde i gode gjerninger.”

Vi kan også ta med 1. Tess. 4, 4 der det står om å ”vinne sin ektefelle i hellighet og ære.”

Til nå har vi sitert noen bibelvers til ettertanke. La oss tenke mer konkret på din situasjon. Er det positivt slik som din kamerat oppfører seg? Er det på noen måte skadelig, for han eller andre? Hva er konsekvensene? Vil Gud dette? Hvis du får negativt svar på noen av disse spørsmålene er det en kjærlighetshandling å ta en prat med din venn. Dette kan som sagt oppleves veldig utfordrende. Et tips kan da være å stille vedkommende spørsmål om hva han tenker om sin levemåte. Om han tenker at det er bra og rett. Ofte kan dette være nok til at han vil måtte erkjenne at det ikke er det. Dersom han likevel ikke gjøre dette, kan du i ydmykhet fortelle han det du tenker og hvorfor du tenker det.

Hvis du snakker med kameraten din, og han ønsker å forandre holdningene sine, er det gjerne lurt å være forsiktig med hva du sier til din venninne. Det har noe med respekten ovenfor din kamerat å gjøre. På den annen side kan det være bra, av samme grunn som ovenfor (å være tro mot sannheten i kjærlighet), å snakke med din venninne om denne personen som hun liker. Kanskje stille henne spørsmål om hva hun tenker om hans forhold til å flørte med jenter osv. Noen ganger kan man trenger litt hjelp til å se slikt i et annet lys, spesielt hvis man er forelska.

Det kan være en tung byrde å bære på denne omsorgen som du har for dine venner alene. Kanskje vil det beste være å snakke med noen andre om dette som du tenker på, som også kunne passet bedre til å ta en slik prat med din kamerat eller venninne. Dette kunne for eksempel vært en trygg voksenperson/ungdomsleder eller lignende. Generelt er det litt vanskelig å sette seg helt inn i alle detaljene rundt det du spør om. Du har bl.a. ikke skrevet noe om hvor gamle du og dine venner er, og fra hvilken sammenheng du kjenner dem.

Uansett er det vanskelig å gi deg en fasit på hva du skal gjøre, slik du spør om. Vi håper likevel du har fått noen tips og noen tanker som kan hjelpe deg på vei. Hvis du ikke føler du har fått et skikkelig svar på det du egentlig lurer på, må du gjerne skrive til oss igjen, så skal vi svare så godt vi kan.

Lykke til!