Gå til innhold
☰ Meny

Kan man ha sex når jenta har mensen?


Hei. Kan man ha sex når jenta har mensen? Har lest noe om det i GT, men gjelder dette bare Israelsfolket, eller også kristne idag? Er det noen medisinske farer ved å ha sex når man har mensen? Kan det gjøre det vanskeligere å bli gravid eller øke risikoen for spontanabort?



Hei og takk for spørsmålet!

Det gamle testamente (GT) inneholdt mange lover som var beregnet for jødene som levde før Jesus døde for oss på korset. De hadde blant annet mange lover med forbud mot ting som gjorde dem urene, for eksempel kontakt med døde kropper eller menstruasjonsblod. Vi som er kristne og lever etter Jesu død og oppstandelse er ikke bundet av de samme lovene som jødene i GT. De budene og levereglene som er videreført fra GT til oss kristne er omtalt av Jesus i evangeliene og i brevene i det nye testamente (NT).

Det å ha sex når en kvinne har mensen er ikke omtalt i NT og det er ikke slik at vi som er kristne blir åndelig urene av for eksempel å komme i kontakt med menstruasjonsblod. Det er heller ikke noen medisinske farer ved å ha sex under mensen så lenge man har normalt god hygiene, og samleie under menstruasjonen har heller ingen konsekvenser for evnen til å bli gravid eller risiko for spontanabort.

Men en ting som NT er like tydelig på som GT er at det seksuelle samlivet hører hjemme i ekteskapet og at vi blir åndelig urene av å ha sex utenfor rammene som Gud har satt for å beskytte oss. Du kan lese mer om hva som skjer i den usynlige åndelige dimensjonen når to mennesker har sex her:

Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex

Men også i ekteskapet må alle seksuelle handlinger være frivillige og ingen skal presses til noe de ikke ønsker av ektefellen. Dette kan også gjelde å ha sex under menstruasjonen. Heldigvis er det slik at vi som lever i dag også kan bli fullstendig rene og få starte på nytt uansett hva vi har gjort. I første Johannes brev kan vi lese at «dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett» (1 Joh 1.9).

Vennlig hilsen GuttogJente.no