Kjæresten min liker ikke å be høyt. Han har en stille tro. Er det ok?

Hei!

Som mennesker er vi forskjellige. Noen liker å snakke mye, og andre har en mer stille personlighet. Noen elsker å snakke om å tro, andre syns kanskje det er vanskelig å finne ord. Noen kan be høyt lenge, andre syns det er best å be inne i seg. Dette handler om personlighet, og hva en man er vant til hjemmefra.

Da Jesus underviste om bønn fortalte han at det ikke handler om å be høyest eller med flest ord:
"Når dere ber, skal dere ikke ramse opp ord slik hedningene gjør; de tror de blir bønnhørt ved å bruke mange ord. Vær ikke lik dem! For dere har en Far som vet hva dere trenger, før dere ber ham om det" (Matteus 6:7-8).

Gud hører oss like godt når vi ber stille som når vi ber høyt, for han ser hva som er inne i hjertet og tankene våre. Gud hører de innerste bønnene våre, selv om de ikke sies høyt. Det er godt når vi av og til mangler ord. Det er bibelfortellinger som forteller om det å ha mange ord, og om de som ikke hadde så mange ord. Begge deler er OK!

Noen av fortellingene (fariseeren og tolleren i Lukas 18,9-14) viser at Gud ser til hjertet, om ordene er ærlige. Fariseeren brukte høye ord for å imponere, tolleren hvisket en liten setning. Så har vi David som hadde mange ord, og som skrev lange bønner vi kan finne i Salmenes bok. Dette er bønner som har hjulpet mange!

Hvis man er flere sammen, kan det være fint å være trygg på å be høyt. Da hører de andre hva man ber om, og det er lettere å ta del i hverandres bønneemner. For noen tar dette litt tid å venne seg til, og det er helt naturlig. Det er fint å starte i trygge og små omgivelser. Mange opplever at det føles lettere for hver gang de prøver å be høyt, om så en liten bønn.

I et forhold er det godt å kunne be sammen. Kanskje dere kan be Vår Far i himmelen sammen? For mange føles det tryggere å be en ferdig bønn der man ikke trenger å tenke på hva man skal si. Kanskje kan dette gjøre at det etterhvert føles mer naturlig å be egne bønner også. Mange ganger er det også lettere dersom en blir enig om å be hver sin setning og så bytte på, da slipper en å formulere fine og lange bønner, men kan si en kort setning etter hvert som en kommer på.

Vi ønsker deg lykke til videre.