Kjæresten min tror ikke som meg

Hei, jeg er en jente på 18 år. Jeg er oppvokst i et kristent hjem, vært svært aktiv i menighetsarbeid i ungdomstiden og har gått på kristne skoler. Kjæresten min er ikke kristen, vi ble nettopp sammen og jeg lurer på hvordan jeg kan forklare til ham at troen min er veldig viktig for meg. Det virker ikke helt som han forstår at det er noe mer enn at jeg bare sier jeg er kristen, hva kan jeg si sånn at han forstår hvor viktig det egentlig er for meg?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Det er svært viktig å tenke nøye gjennom hva du og kjæresten har felles som gjør at dere passer sammen og er i et forhold. Det å være forelsket er ikke nok å bygge et forhold på, for når følelsene har roet seg og hverdagen kommer, så må en ha en felles plattform å stå på, ha samme grunnverdier i livet og jobbe mot samme mål. Når man skal være i et forhold, så bør man kjenne hverandre godt, vite om og ha forståelse for hverandres verdier, tanker, drømmer.

Les: 8 tips i et forhold

Det er derfor viktig at dere bruker tid på å bli kjent med hverandre slik at dere finner ut om dere passer sammen. Du må ikke vente med å fortelle hva du egentlig mener og tror fordi du er redd at det vil skremme han bort. Når han ikke er vokst opp i et kristent hjem eller kristent miljø, så vet han kanskje veldig lite om hva det egentlig vil si å være kristen. Og så er det er viktig at han er ærlig med sine tanker i forhold til det. Det å være kristen er ikke bare en hobby eller aktivitet. Det handler ikke om å ha ulike politisk ståsted, men det handler om hele livet, holdninger, valg, prioriteringer, livsstil og om evigheten. Dere lurer dere selv dersom dere nå skal være tilbakeholdne og forsiktige for ikke å avsløre store forskjelligheter mellom dere. Fortell om oppveksten din og de kristne aktivitetene du har vært med på og la han få et innblikk i livet du har levd og fortsatt ønsker å leve. Fortell om verdiene og holdningene som følger med troen og valgene du har gjort i livet i forhold til dette. Gi han en mulighet til å forstå hva troen handler om, hva det egentlig vil si å være en kristen og hvor stor innvirkning det har på livet ditt. Først når han vet alt dette, har han et ærlig og oppriktig valg i forhold til å han ønsker å involvere seg i et kjæresteforhold til deg.

Les: Nødt til å ha en kristen kjæreste?

Å være i et parforhold med en som ikke forstår eller som kanskje også er sterkt imot det viktigste i livet ditt, er følelsesmessig utfordrende og det vil også fort kunne gi praktiske utfordringer. Uansett hvor tolerante dere er, vil dere påvirke hverandre, han deg og du han. Dere vil dra hverandre i hver sin retning, mens du vil at han skal være med deg i kirken, vil han at du skal være med på hans aktiviteter.  Det vil komme praktiske utfordringer i forhold til fysiske grenser som kjærester, valg av vennekrets, fellesskap, aktiviteter, filmer, alkohol, festing, vaner, livsstil, menighetsliv, fokus i parforholdet og senere i hjemmet mht tidsbruk, felles bibel og bønn, barneoppdragelse osv.

Les: Gifte seg med en ufrelst?

Livet som kristen kan ofte føles utfordrende og da trenger en å stå sammen med ektefellen om det. Det er ingenting som er så ødeleggende som indre strid. Ytre motgang kan man klare når man står sammen, men når striden er på innsiden, blir man lett ødelagt. I Mark 2,25 står det at  ”Et hus som kommer i strid med seg selv, kan ikke bli stående”.

Vår anbefaling til deg er at du må vurdere kjæresteforholdet ditt på andre vilkår enn bare forelskelse og følelser, men velge en som kan stå sammen med deg om det viktigste i livet ditt. I 2 Kor 6,14 står det at vi ikke bør gifte oss med noen som ikke deler troen, fordi det er en så sentral del av livet og evigheten vår. Så selv om du ikke finner denne personen akkurat nå, vil det være verdt ventetiden om du gjør det.

Lese også disse svarene vi har gitt til andre i en lignende situasjon:

https://www.guttogjente.no/sporsmal-og-svar/kjaeresten-er-ikke-kristen/

https://www.guttogjente.no/sporsmal-og-svar/kjaeresten-min-tviler/

https://www.guttogjente.no/sporsmal-og-svar/date-en-som-ikke-er-kristen/

https://www.guttogjente.no/sporsmal-og-svar/vaere-kjaerester-uten-a-dele-tro/