Kjæresten ser på porno

Hei, jeg er en jente på 20 år som har vært sammen med kjæresten i ca. 2 år. Vi er begge kristne og er aktiv i en menighet sammen. Vi har snakket mye om at vi ønsker å gifte ås og jeg forventet at han skulle fri i sommer men det skjedde ikke. Jeg har nylig fått vite at han har slitt me porno, dette også når vi har vært sammen. Jeg har selv klart å slutte me porno en god stund før vi ble sammen og forstår godt at det er vanskelig å slutte, men jeg synes det er vanskelig å tenke på at han har gjort dette mens vi har vært sammen, han sier at han ikke gjorde det i starten av forholdet, men det har skjedd mye med familien og han har hatt det tøft og at det kanskje er da han har skeiet ut. Men jeg sliter med å tilgi han for dette og jeg føler nesten at han har vært utro med å gjøre dette. Jeg er glad for at han sa det og jeg tror at det kan være dette som har stoppet han fra å fri. Men jeg ønsker å være sammen med ham, og gifte meg med han. Han låvet å ikke gjøre det igjen, og jeg har låvet å ikke si dette videre til andre, men jeg kunne tenkt meg å snakket med noen om dette og kanskje få hjelp til hvordan vi kan jobbe med dette, og hvordan jeg skal klare å tilgi ham.

Hei jente på 20!

Det er vondt å høre at dere har havnet i den situasjonen! Dette er svært vanskelig både for deg og for ham.

Det er flere ting å svare på her, så vi skal prøve å svare så godt vi kan. Pornobruk er et komplekst fenomen å forklare og det varierer litt fra person til person hva som gjør at man sitter fast i det. Kjæresten din opplevde en periode at det skjedde mye med familien og at han har hatt det tøft. I slike situasjoner kan man føle et behov for å få bort de vanskelige tankene og følelsene. Pornobruk er da ofte en flukt for å få et «friminutt» fra de vanskelige følelsene og tankene. Samtidig er porno fristende fordi det vekker de seksuelle følelsene, som er veldig sterke følelser i seg selv. Det gjør at spesielt mange gutter opplever det vanskelig å slutte med porno. Du lovet kjæresten din å ikke si noe om pornobruket hans. Det er likevel mange som ikke klarer å komme seg ut av pornobruk uten å snakke om det. Mange bærer ofte på mye skam knyttet til pornobruk, og skammen formidler at dette ikke kan snakkes om. Vi vil anbefale sterkt at han tar kontakt med en voksen kristen mann som han har tillit til, en sjelesørger, pastor eller menighetsleder, for å snakke om pornobruket og den vanskelige tiden familien opplevde.

Les også:5 skritt til frihet fra porno

Porno er ødeleggende for mange ekteskap, og det er derfor viktig å bli fri fra porno før man gifter seg. Kjæresten din har lovet deg at han ikke skal se på porno igjen. Det kan dessverre være at han ikke klarer å holde det. Det går selvfølgelig an å slutte på et blunk, men det er vanlig at man trenger en prosess for å klare å slutte. Når man følger noen som skal slutte med porno, så vil det som regel skje noen fall. Det handler ikke om at en gir lov til å se porno, men at man kanskje må ha et realistisk bilde av at det tar litt tid. Hvis han har sett veldig mye, vil det være enda vanskeligere å slutte. Pornoavhengigheten går ikke over av seg selv og mange ganger vil det være nødvendig å gjøre noen radikale valg i hverdagen for å klare å stå imot fristelsen. Derfor er det viktig at han snakker med og er ansvarlig overfor en voksen kristen mann/sjelesørger som jevnlig spør han hvordan det går. Det vil også være viktig at dere sammen som par søker samtalehjelp slik at dere kan finne veien videre sammen.

Les: Kan porno være utfordrende i et forhold

Skammer man seg over noe, er det vanskelig å snakke om. Skam i seg selv er også vanskelig å snakke om. Det er ikke en unnskyldning, men kanskje en forklaring til hvorfor kjæresten din ikke har fridd og hvorfor det tok så lang tid før han fortalte deg om pornobruken. Det er forståelig at det er vanskelig å tilgi. Det er lov å bruke litt tid før man er klar til å tilgi. Du vil trenge å få tillit til at han er åpen og ærlig og mener alvor ved at han konkrete tar valg og forholdsregler som gjør at han kan greie å slutte helt. Vi håper likevel at du velger å tilgi etter hvert, selv om det er vanskelig. Selv om du har lovet å ikke si noe videre bør du nok vurdere om du for din egen del også trenger å snakke med en kristen leder som kan hjelpe deg knyttet til denne situasjonen.

Les: Kjærsten sliter med porno

Den kristne nettsiden heltfri.net har også informasjon om å bli fri fra porno: www.heltfri.net

Vi kan også anbefale et seminar på YouTube om hvordan porno kan påvirke mennesker:

Del 1: påvirker pornografi mennesker?
Del 2: påvirker pornografi mennesker?

Vennlig hilsen guttogjente.no