Kleint å ha sex?

Er det klamt å ha sex?

Hei

Ja, det kan faktisk være ganske klamt/kleint å ha sex. For dersom man ikke er trygg på personen man har sex med, vil man være usikker og utrygg og da er det mange ting som kan føles kleint.

- Mange vet ikke hva som er normale kroppsreaksjoner og det kan da gjør at man blir både usikker og flau.
- Når man er kåt kan man gjøre og si ting som man etterpå synes er flaut å tenke på.
- Man kan også være flau for kroppen sin, være redd for å bli sammenlignet med andre, eller at den andre ikke skal synes at man er fin nok.
- Man kan være redd for å ikke strekke til, ikke være flink nok eller at man ikke greie å oppfylle partnerens forventninger.
- Etter man har hatt sex og spenningen har lagt seg, kan det være ganske flaut å treffes igjen. Da kan man være redd for hva den andre tenker og hva som blir sagt videre.

Les:  14år og har lyst på sex

For når man har sex med noen, deler man det mest intime og personlige med hverandre. Det gjør at man blir veldig sårbar for reaksjoner, tanker og følelser i en slik setting. Å ha sex er ikke en uskyldig lek og handler ikke bare om kropp, men påvirker og berører både kropp, sjel og ånd. Det er derfor lurt å tenke nøye gjennom hvordan man velger å håndtere seksualiteten sin, så man ikke risikerer å bære med seg følelser, minner og bindinger til flere personer.

Vi i GuttogJente.no har en grunnleggende tillit til Bibelen som Guds Ord og gir derfor veiledning basert på et verdisyn som sier at sex hører hjemme i et livslangt ekteskap mellom én mann og én kvinne. I en slik setting vil man ha de beste forutsetninger for å kjenne seg elsket og trygg. Da snakker man sammen og blir kjent på et dypere plan både om tanker, følelser, forventninger, bekymringer og man slipper å føle seg flau overfor hverandre. Barn som eventuelt blir skapt gjennom sex/samleie har også de beste forutsetninger til en trygg og god oppvekst når de blir født inn i et ekteskap mellom to som har forpliktet seg til å holde sammen resten av livet.

Pass derfor på deg selv, slik at du ikke havner i en klein situasjon som du angrer på etterpå. Du har lov til å si nei, og ikke la noen presse deg til noe du ikke vil. Det å ha sex er ikke bare en klein eller en koselig hendelse, det er noe du bærer med deg.

Les også:
Snakke om grenser - kleint?
10 gode grunner for å vente med sex
Sett dine egne grenser