Korleis kan ein dekke behov for fysisk kontakt uten at det blir seksuelt?

Hei! Eg er ei kristen jente på 22 og har aldri hatt kjæraste. Har ikkje hast med dette, men kjenner ofte at eg lengtar etter å være fysisk nær nokon (ikkje berre sex, men det være nær nokon fysisk som å bli strøket, kose, sitte tett inntil, osv.)

Kjenner ofte på lysten til å bli saman med nokon berre for å få vere nær nokon og kan fantasere om å få være i armane på ein mann. Men ønsker å følgje bibelen og ikkje bli saman med nokon hvis eg ikje seriøst vurderer å gifte meg med han...

Har dere nokon tips til korleis ein kan dekke behov for fysisk kontakt utan at det blir seksuelt? og er det OK å få skuldarmassasje av ein kompis? Sitje i armane til ei venninne mens me sjår på TV? Er det OK med pardans?

Hilsen ei som lurer på om ho har eit unaturleg stort behov for fysisk kontakt

Hei kjære deg.

Vi har svart på lignende spørsmål tidligere og vil anbefale deg å lese dem:

Behov for fysisk kontakt
Savner fysisk nærhet og sex

Du har nok ikke et unaturlig stort behov for fysisk kontakt. Alle mennesker har behov for fysisk berøring, men det er veldig individuelt hvor mye hudkontakt vi trenger. For noen er fysisk berøring knyttet opp mot opplevelsen av å være elsket, så for dem er mye kroppskontakt ekstra viktig, men for andre er det ikke fullt så viktig. Helt fra vi er født og gjennom hele livet er hudkontakt viktig for vår fysiske og psykiske helse og for et nyfødt barn er kroppskontakt helt avgjørende for en sunn utvikling, både fysisk, kognitivt og emosjonelt. Selv om voksne mennesker ikke er så avhengig av fysisk nærhet og kan leve uten, er det uten tvil sunnere å ha fysisk nærhet til andre mennesker og en god klem gjør godt for kropp og sinn.

Det at du lengter etter en kjæreste som du kan holde rundt og være nær er helt naturlig og Gudgitt. Men mange finner ikke denne personen i sitt liv og det går heldigvis an å leve et godt og meningsfylt liv uten å ha en partner og være seksuelt aktiv. Da er det ekstra viktig med nære relasjoner og familie som man kan gi klemmer og kjærlige berøringer. Behovet vi har for nærhet og hudkontakt, handler heldigvis ikke hovedsakelig om sex. Det kan i like stor grad handle om å ha en å holde rundt, klemme, holde i hånden, en som stryker over håret, klapper på kinnet og klør på ryggen, masserer skuldrene, holder i hånden og gir kjærlige ikke seksuelle berøringer. Ofte skal det ikke så mye kroppskontakt til før det har positiv effekt både fysisk, men også mentalt. Så ofte kan kanskje selve tanken din på savn og lengsel være vel så styrende for behovet ditt som det rent fysiske behovet.

Les: Når jeg gifter meg kan jeg endelig ha sex og Å leve singellivet

Det er viktig at det fysiske behovet ikke er styrende for når og hvem du velger som partner. Fysisk kontakt produserer følelser både av velvære, forelskelse og tilknytning, så det er risikabelt å innlede fysisk nærhet til en person du ikke passer sammen med og har forpliktet deg til som ektefeller.

Det kan du lese mer om i artikkelen: Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex

Vi i GuttogJente.no bygger vår rådgiving på bibelske prinsipper og tror at det livslange ekteskapet mellom en mann og en kvinne er den eneste riktige og trygge rammen for å leve ut de seksuelle driftene. Vi vil derfor ikke råde deg til å bruke venner til å tilfredsstille dine seksuelle lengsler. Du bør likevel ha nære relasjoner av familie og venner som du er nær.

Du spør om skuldermassasje av en kompis og armkroken til en venninne er innafor, og rent generelt vil det være det, men du må være var på grenser for når berøringen går fra å være kameratslig til å bli seksuell. Det kan hende de andre sine grenser for fysisk berøring er annerledes enn dine og kanskje de kan oppfatte berøringen som flørt og en invitasjon.

Les: Kan jenter og gutter faktisk bare være venner

Når det gjelder pardans, kan det være både god trening og en måte å ha naturlig kroppslig nærhet. Men du må ha med den samme varheten her, for grensene kan være forskjellige og berøringen kan oppleves forskjellig, så dersom dansen har seksuelt preg og mye kroppslig kontakt kan det lede både til fristelse og begjær både for deg og den du danser med.

Les: Danse intimt

En god massasje gir deg ikke bare mentale stimuli, men kortisolnivået senkes og gir samme effekt for immunforsvaret som fysisk nærhet. Så hvis du har økonomi til det, kan det være riktig å unne seg behandling hos noen som for eksempel gir massasje, ansiktsbehandling, hodebunnsmassasje, eller gå til frisøren og nyte vasking og dulling med håret. Kanskje du og venninnene dine kan gi hverandre massasje, ansiktsbehandling og hårfletting. Fellesskap og kos med dyr vil også kunne fylle en del av behovet for nærhet.

Vær oppmerksom på at behovet ditt for nærhet og kos ikke fører til at du blir oppfattet som altfor nær og klengete, det kan bli ubehagelig både for deg og de andre. Det å håndtere lengslene etter fysisk nærhet på en god måte er nyttig for din personlige utvikling og modenhet, og du vil få stor nytte av det senere enten du forblir singel eller kommer i et parforhold.

Lykke til.