Kvalm av forelskelse?

Er det mulig å bli kvalm av forelskelse? Jeg har opplevd fire ganger nå å bli så kvalm at jeg ikke har klart å spise, og om jeg spiser kaster jeg det opp igjen. Og alle gangene har vært når jeg har vært i nærheten av eller skal til å møte en gutt. Jeg vet ikke om jeg er forelsket i han heller egentlig, men jeg tenker mye på han, og jeg synes han er en bra person. Hvordan kan jeg bli kvitt kvalmen? Jeg har lyst å bli bedre kjent med gutten, men det at jeg blir kvalm hindrer meg litt. Jente 17 år

Hei kjære jente 17 år.

Ja, det er mulig å bli kvalm av forelskelse. Når man er forelsket tar følelsene overhånd og man klarer ikke være rasjonell. Forelskelsen er som en naturlig rus og påvirker hele følelsesregisteret ditt. Følelser setter seg ofte i magen og det er ikke uvanlig at slike sterke følelser gjør at man kan bli kvalm og mister matlysten. Når man er forelsket, går man rundt og tenker og dagdrømmer om en person og det blir en stor spenning i kroppen. Når ting faller mer på plass og man finner litt ut av det, vil følelsene roe seg ned og da vil også magen roe seg ned.

Forelskelse skal jo egentlig være en deilig følelse av lykke, men når spenningen blir for stor, blir det altoppslukende og tar fokus fra alt annet en holder på med. Prøv om du kan roe deg selv litt ned ved la deg selv få lov til å ha disse følelsene i fred og ro uten å måtte foreta deg noe. Nyt gutten litt på avstand og finn ut hva du vil gjøre for å bli bedre kjent med ham, eller kanskje du finner ut nok bare ved å se ham på avstand. Husk at forelskelse er litt som å ha ”ølbriller”, dvs at alt ved den personen virker helt perfekt, selv om det i virkeligheten ikke er slik.
Når du har fått roet ned følelsene litt er det lettere for deg å bli kjent med den gutten du tenker sånn på, da kan du finne ut om dette bare er en forelskelsesdrøm eller om det er en du kan tenke deg å ha et forhold til.

Prøv også å spise regelmessig, hyppige og små måltider og drikke små slurker med vann. Når en er kvalm er det gjerne lettest å spise og drikke i mindre mengder, og da kan en øke om antall måltider. Ca 3-4 timer mellom måltidene er ok. En blir mer kvalm av å ha helt tom mage.

Les også:

Aldri vert forelsket
Har aldri vært forelsket, normalt?
Hvorfor blir jeg forelsket?