Make it or break it

En veldig god venn av meg uttrykte at han var interessert i mer enn et vennskap. Jeg har tidligere lekt med tanken på det og gikk derfor med på å prøve det ut. Nå har vi kommet såpass langt at det eneste som gjenstår er å bli sammen eller å bryte. Han er beinklar (og har vært det lenge) mens jeg holder igjen. Vi har vært fysiske til den grad at det har blitt armkrok og klining, noe jeg liker veldig godt. Det som bekymrer meg er at jeg er redd for at jeg liker det fysiske bedre enn gutten selv. Dessuten er jeg også redd for at tanken på å ikke ha ham som venn i livet mitt påvirker meg til å holde på ting slik de er nå. Han har gjort det klart at om vi bryter nå så kan vi ikke gå tilbake til å være venner.

Make it or break it.. Hvordan vite om det er kjærlighet eller begjær?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

 Det høres ut som en vanlig, men vanskelig situasjon - valgets kvaler, hva er rett, er det ekte, er det holdbart osv? Og det er jo selvfølgelig vanskelig når alt står på deg fordi han er klar og du nøler. Når du er redd for at det er det fysiske du liker heller enn gutten, er det helt rett reflektert, for det fysiske kan være så godt at det nesten er det samme hvem det er med. Du bør derfor bruke litt mer tid på å finne ut om du liker gutten også. Samtidig sier du at du redd for å miste han som venn, så da liker du gutten litt også. Gode vennskap er alltid et godt grunnlag for et godt forhold, så det er en fin plass å starte. Prøv å være litt konkret med deg selv, sorter tankene dine og skriv ned hva du liker med vennskapet deres, og hvor lik er dere i holdninger og verdier, i fremtidsplaner og drømmer. Er han snill, kan du stole på han, er han ærlig og trofast, oppfører han seg slik overfor venner og familie som du setter pris på? Kan du se for deg dere bli gift og holde sammen hele livet?

 Begjær er en fysisk tiltrekning, men kjærlighet er noe du velger å gi. Kjærlighet er å gjøre godt mot den du velger å være glad i. Når du finner en gutt som du synes er verd å være sammen med, velger du å elske han. Det er kjærlighet.

 Forelskelse og begjær er følelsene du kjenner i kroppen når du liker noen eller er fysisk tiltrukket av noen. Det er ikke en følelse du kan stole på. Så når du kjenner på de gode følelsene, må du likevel bruke fornuften din til å vurdere om den du har gode følelser for er den du vil elske og gjøre til den rette for deg.

 Les også artikler på nettsiden vår og bruk dem til hjelp i vurderingen din.

På jakt etter den rette
Hvordan kan jeg vite om han er den rette
Hvordan finne den rette
Forelsket i den rette
Om det å få seg kjæreste
Hvordan vet to kjærester at de passer sammen
60 ting å snakke med kjæresten sin om
Usikker på om hun er den rette

Bruk god tid, det er ingen grunn til å forhaste seg inn i et forhold, og det er mange ting man kan finne ut av med hverandre før en går videre i forholdet. Det kjennskapet dere får til hverandre i denne prosessen vil være verdifullt for dere begge.

Lykke til.