Materialistisk?

Hei :) tror du Gud misliker at en "har lyst på ting enn ikkje trenger" når en har dte nødvendige PG mer ting som klær, men har lyst på mer som merkeklær, nyeste iPhone ? Vi skal jo ikkje være av verden, derfor lurte eg på om dette å kjøpe og ha lyst på slike ting er noe Gud ha roe i mot ?

Hei!

Takk for spørsmålet.

Vi tror og tenker at det ikke nødvendigvis er galt å ha fine ting eller ønske seg fine ting i form av mobil, klær, sykkel, bil, hus, hytte eller annet. Bibelen sier ikke noe om at det er galt med fine ting. Samtidig sier bibelen noe om å være bevisst hvilken posisjon en gir tingene, og hvor viktig vi lar tingene være i våre liv. Har tingene makt over oss? Gud sier i sitt Ord, noe om at vi ikke skal bruke tiden og kraften vår til å søke etter materielle goder . I bibelen har han gitt oss løfter om at Han vil ta seg av våre helt grunnleggende og nødvendige behov. Les Matteus 6. v.24-34. Gud ønsker først og fremst en relasjon med oss, der vi kan be om hans ledelse og vilje i alle ting, også i økonomien vår. Bibelen sier noe om at vi ikke kan tjene to herrer. Ønske om mer penger og dermed flere ting, kan lett bli viktig for oss, og dermed advarer Gud om at det fort kan bli viktigere enn å tjene Gud med våre liv. På den måten advarer bibelen oss mot å la penger få makt over oss. En trenger heller ikke å være rik for at penger skal få makt over en. Les også gjerne fortellingen om den rike mannen i Bibelen der Jesus avslører at rikdommen hadde fått en viktigere plass i livet til denne mannen enn det han selv var klar over før han fikk et møte med Jesus. Markus 10,17-27. Oppsummert kan vi sitere med Jesu ord fra Matteus 6,33: «Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt dette i tillegg!»