Mye svette

Hvorfor svetter jeg så mye jeg er i puberteten og alt det der men siden jeg begynte i 3 klasse...

Hei

Det er veldig vanlig å svette mye i puberteten. Disse plagene går heldigvis over hos de fleste etter puberteten.

Gode råd som kan hjelpe mot svetting er først og fremst å være nøye med hygienen. Dusj hver dag og vask deg med en mild såpe. Det er også lurt å bruke tøy som puster som for eksempel bomull eller ull innerst mot huden, tøyet bør heller ikke sitte for stramt.

En god deodorant som kan anbefales heter “Stopp 24”, denne kan du få kjøpt på apoteket. Hvis denne ikke hjelper kan du prøve deodorant med aluminiumklorid. Denne er veldig effektiv, men kan være hard mot huden. Be om råd på apoteket og følg bruksanvisningen nøye.

Hvis ikke disse rådene hjelper deg og du fortsatt har store plager, anbefaler vi deg å ta kontakt med fastlegen din da det finnes andre behandlingsmuligheter som kan hjelpe mot svette.

Vi har også svart på et lignende spørsmål som du kan lese her: Vond lukt