Onani mellom ektefeller

Hei!

Takk for et flott nettsted med god veiledning om sex og samliv. Veldig bra at noen tar opp disse viktige utfra kristen etikk.
Jeg har lest deres betraktninger omkring onani og har spørsmål knyttet til det. Dere skriver at seksualiteten skal leves ut innenfor ekteskapet mellom mann og kvinne - at det handler om relasjon. Enkelt sagt knyttes onani til enkeltpersoner og at det slik sett ikke inngår i relasjonen mann/kvinne.

Men er det ok at min kone og jeg onanerer hverandre? Eller er det kun samleie som uttrykker relasjonen mann/kvinne i forhold til det å være seksuelt aktiv?

Hilsen en mann som lurer veldig på dette

Takk for spørsmålet.

Det er veldig flott at du benytter deg av det materialet som ligger på nettsiden vår til å finne informasjon som er relevant for deg. Det er rett oppfattet, tenker vi, at en seksuell relasjon mellom en mann og en kvinne ut ifra Bibelen skjer lenge før en har samleie sammen. Seksualiteten oppstår og eksisterer allerede der tanken og kroppen begynner å tenke på sex og stimuleres til å forberede seg på å ha samleie med et annet menneske. Matteus 5:28 «Hver den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede brutt ekteskapet med henne i sitt hjerte». Jesus er tydelig på at seksualiteten er en hjertesak som han utfordrer oss på å forvalte sunt også i tankelivet.

Eneste måten Bibelen åpner opp for å slippe fri seksualiteten mellom oss mennesker, er innenfor et ekteskap/ektepakt mellom en mann og en kvinne. I ekteskapet har ikke Gud satt noen rammer for hva som kan gjøres og ikke gjøres mellom en mann og en kvinne, bare det gjøres i kjærlighet. Det sies ingenting om at gjensidig onani i ekteskapet ikke er lov. Onani blir jo vanligvis brukt til å beskrive en seksuell stimulans av seg selv, og dersom en gjør det med hverandre i et ekteskap er ikke det pr.definisjon såkalt onani, men en seksuell stimulering av hverandre.

I ekteskapet er en som sagt fri til å stimulere hverandre seksuelt på den måten en sammen finner ut at begge parter kan nyte godt av. De viktigste retningslinjene en har i et ekteskap er at en ikke bør gjøre noe som krenker partneren sin. Dermed er det viktig å snakke sammen om hva som er godt for den andre på det seksuelle området, og hva den andre finner ubehagelig. Ut fra dette vil vi oppmuntre dere til å nyte hverandre og glede dere over hverandres kropper i ekteskapet og gjør hverandre godt, men som sagt vis respekt for hverandres grenser og gjør ikke noe som den andre ikke liker eller finner behagelig.

Det som du og din kone gjør på soverommet er privat og hører til mellom dere alene, og forblir en intim soveromshemmelighet som dere kan utvikle sammen slik at dere kjenner hverandre bedre og bedre. Seksualiteten er det mest intime og nære, men samtidig også et veldig sårbart området i et ekteskap og til stor glede og nytelse når dere går sammen og viser gjensidig respekt for hverandre i kjærlighet.

Oppsummert er altså seksualiteten så mye mer enn bare samleiet, men kan inneholde et mangfold av ord og fysiske uttrykk for kjærligheten dere har til hverandre. Bli enige om grensene deres dere imellom og utforsk. Gled dere over å være dere to sammen i et ekteskap, med en gudgitt frihet til å gi og ta imot av hverandre.