Gå til innhold
☰ Meny

Påvirker metal-musikk meg?


Hei!

Dette har ikke noe om forhold å gjøre, men i og med at dette er en kristen side tenkte jeg at jeg kunne spørre dere.

Jeg har i det siste fått velding sansen for metal-musikk, spesielt bandene bfmv og dragonforce. Jeg vet at denne musikken ikke er bra, og mye metal er også satanistisk. Selv om jeg er kristen, vil dette påvirke meg? Jeg har veldig lyst å høre på metal men ikke hvis det påvirker meg på negativt vis.

Kristen gutt, 14



Hei!

Det er flott at du tenker over hva slags musikk du hører på og hvordan det vil påvirke deg. Du har rett i at mange metal band synger om satanistiske temaer som ofte er veldig mørke og strider imot det Gud sier er sant. Både Bullet for my Valentine og Dragonforce har tekster med mye slikt innhold.

Du sier du vet at denne musikken ikke er bra, og lurer på om den vil påvirke deg. Både fra bibelen og funn fra ulike typer forskning er det tydelig at musikk har en sterk evne til å påvirke oss. Vi vet at musikk stimulerer hjernen på forskjellige måter, og det er sjeldent man hører på musikk og ikke i noen som helst grad bli påvirket av den i tanker, humør og følelser. De fleste av oss har opplevd hvordan munter musikk kan gjøre oss glade, og på samme måte kan musikk som høres aggressiv ut forsterke sinte følelser.

Blir man veldig hektet på musikken man liker, begynner hodet i tillegg å fylles med sangtekstene og budskapet. Kanskje er man ikke enig i det de synger, men tankene fylles likevel av det. Akkurat dette er et viktig tema som Paulus tar opp når han skriver til romerne:

Innrett dere ikke etter den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som er til glede for Gud, det fullkomne” (Romerne 12:1).

Han forteller at kristne ikke skal være redde for å være annerledes. Gud har skapt oss og han vet hvordan vi fungerer. Når han oppfordrer oss til å fylle tankene med sannhet og gode ting fra ham, er det fordi han vil hjelpe oss å forstå hans vilje og hva som er godt for oss. Vi styrkes i troen når vi fyller oss med det som er fra Gud, og bibelen sier at dette er det som er fullkomment.

Bibelen forteller også mange ganger om den åndelige dimensjonen som vi ikke kan se, men som likevel påvirker virkeligheten vi lever i. Når artister bruker musikk for å formidle dårlige budskap, kan det for mange mennesker bli til noe destruktivt som fører dem lengre bort fra Gud. Da Jesus døde på korset gjorde han det mulig for oss å leve i frihet fra synd og det som binder oss. Ved å si nei til ting vi skjønner er imot Guds vilje gjør vi oss selv klar for å ta del i det vennskapet han vil ha med oss.

Vi vil derfor anbefale å tenke gjennom hva slags metal du hører på. Selv om musikken kan være fengende, blir man påvirket av budskapet og det kan få følger som ikke er bra. Det finnes kristne metal-band som synger om gode budskap istedenfor satanistiske temaer, og kanskje finner du noen av dem du liker å høre på.

Se også: Heavy metal

Med ønske om lykke til videre :)

Vennlig hilsen GuttogJente.no