Råd for å vente med sex

Hei, vi er et kjærestepar som har et spørsmål. Vi er begge kristne og ønsker å vente med sex. Vi er begge enige om at å ta på hverandres kjønnsdeler (med mer) og å ligge oppå hverandre og dry-humpe ikke er innafor.

Det er klart for oss hvorfor vi ønsker å vente, men vi sliter likevel. Vi synes det er vanskelig å motstå fristelsen, selv om vi begge fortsatt er jomfruer. Det er vanskelig å vite hvordan man skal undertrykke begjæret. Vi ønsker begge å vente, men vet ikke hvordan.

Har dere noen gode råd til oss om dette?

MVH: Kjærestepar på 18 og 19

Hei kjærestepar på 18 og 19!

Takk for spørsmål!! Så flott å høre at dere vil vente med sex til ekteskapet, og så bra at dere har satt grenser og har et reflektert forhold til hvor grensene for sex bør gå! Det er også flott å høre at dere kjenner på lysten, det betyr at dere fungerer sånn Gud skapte dere :)

Det er neimen ikke enkelt å motstå fristelsene, det er sterke følelser og lyster i sving når det kommer til sex. De gode grensene dere har satt vil kunne hjelpe dere med å motstå fristelsene, og det å unngå å tøye grensene vil være fornuftig. Ikke bruk (for mye) tid på kosing og klining, unngå å være alene, bruk tid på felles aktiviteter, vær med venner, les Bibel og be sammen er noen tips for å styrke forholdet deres på andre vis og en hjelp til å unngå at fristelsen blir for stor og dere gjør noe dere angrer på. Om det gjør at begjæret blir undertrykt er ikke sikkert, (og trenger kanskje heller ikke være hovedmålet?), men en hjelp til å kontrollere begjæret og unngå å bli styrt av det.

Selvbeherskelse er en av Åndens frukter (Galaterne 5:22-23), og gjennom å bruke tid med Gud vil denne frukten vokse fram i dere. Det er en fantastisk egenskap, ikke minst i vår tid og kultur hvor det ikke skal finnes noen grenser og en aldri skal nekte seg selv noe. Selvbeherskelse er noe godt i livet på andre områder enn sex også.

Minn dere selv også på godene ved å vente med sex. Om dere ender opp med å gifte dere, har dere god tid til å nyte sexen og glede dere over å ha ventet. Om dere ender opp med å gjøre det slutt, så vil dere ikke ha unødige bindinger til hverandre, men være fri og fremdeles jomfruer når dere finner dere nye kjærester og evt kommende ektefeller.

Hvis dere har mulighet og kjenner noen: Finn gjerne et voksent par dere kan dele utfordringene deres med. Noen dere stoler på og som er kristne og kan forstå situasjonen deres. De vil kunne hjelpe dere med å holde dere ansvarlig slik at dere unngår å tråkke over grensene deres, samt at det er godt bare å kunne snakke med noen om disse tingene. De vil også kunne ha gode inputs til andre deler av forholdet deres.

Lykke til og Guds velsignelse!

For å få motivasjon til å holde ut og holde på grensene, kan dere lese disse artiklene

og spørsmål fra tidligere som omhandler noe av samme tematikken som dere tar opp. Håper dere finner noe nyttig også her:

Ønsker å vente med sex

10 gode grunner for å vente med sex

Kampen om renhet

Hvor går grensen?

Å sette grenser

Hva er sunne grenser i forhold?

Hvorfor bør man ikke ha sex før man er gift?

Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?

Å gifte seg med en som har hatt sex

Hvorfor bør man ikke ha sex før man er gift?

Vennlig hilsen Guttogjente