Savner han

Hei GuttOgJente! Jeg er en jente på 15 år som lurer på litt om kjærlighet. Jeg hadde en kjæreste som jeg likte veldig godt. Etter 8 måneder slo jeg opp med han siden jeg følte det ikke var helt riktig, dette er nå 4 måneder siden å for hver dag som går, savner jeg han enda mer. Jeg gråter lenge på kvelden for jeg savner han. Hva kan jeg gjøre??

Hei Jente 15 år. Takk for spørsmålet ditt.

Det er leit å høre at du har det vondt. Kjærlighetssorg er alltid smertefullt. Du skriver at det var du som gjorde det slutt etter 8 måneder fordi du følte det ikke var helt riktig. Selv om du er den som gjorde det slutt, er du ikke fritatt smerten ved et brudd.

Du spør hva du kan gjøre, og det er ganske vanskelig å svare på når vi vet så lite om situasjonen din. Hvis du har en ungdomsleder du kan snakke med, eller kanskje en av foreldrene dine, så kan det være en god idé. Det er vondt å gå å bære på smerte alene.

Du skriver ikke noe om at du angrer på avgjørelsen, eller at du tenker på å bli sammen igjen. Du beskriver heller ikke noe om hvordan gutten taklet bruddet eller om dere treffes fortsatt. Hvis du ikke vil bli sammen igjen, men allikevel ser gutten ofte - enten på skolen eller andre steder, så kan det ta lenger tid å bearbeide følelsene fordi du blir konstant minnet om ham. Et råd: det kan være lurt å ikke gi næring til følelsene av savn og smerte. Ikke bruk tid på å se på bilder av ham eller oppsøke steder hvor han er. Følelsene våre er ofte merkelige og kan lure oss. Det er ikke uvanlig at vi holder fast på vonde ting og at vi synes synd på oss selv. En anbefaling er å ta et ærlig blikk på deg selv og undersøke om det er gutten du savner eller om du savner det å ha en kjæreste. Det er som sagt vanskelig å gi deg råd eller tilbakemelding når vi vet så lite om situasjonen. Erfaringen tilsier at kjærlighetssorg går over, uansett hvor smertefullt det er når det står på.

Lykke til

Les også:
På jakt etter den rette
Forelsket i den rette
Hvordan vet to kjærester at de passer sammen?
Podcast: Hvordan finne den rette?