Seksuelt misbrukt

Hei,

Jeg ble seksuelt misbrukt av en mann i barnehagen da jeg var liten. Nå er jeg forlovet med en veldig bra mann, men synes sex er vanskelig pga opplevelsene i barndommen. Vi kysser og har det fint, men jeg lurer på om jeg kan få et normalt og godt sexliv? Tips og råd?

Hei!

Takk for at du henvender deg til oss!

Det er trist å høre at du opplevde å bli utsatt for misbruk for i barndommen.

Det du beskriver er en helt normal reaksjon på det du har opplevd. Det er normalt å ha utfordringer og problemer i etterkant av overgrep, og også mange år senere. Du skriver ikke noe om du har fått hjelp med traumene etter opplevelsen din, men det er svært viktig at du får snakket med fagfolk om overgrepet for å kunne få den hjelpen du trenger videre. Utviklingen av egen seksualitet blir forstyrret av seksuelle overgrep, og det er derfor viktig å få bearbeidet hendelsene for å kunne forebygge problemer med relasjoner og seksualitet.

Vi vil derfor råde deg til å oppsøke en terapeut for å bearbeide din tanker og de kroppslige reaksjonene du har i forhold til misbruket du har opplevd. Etter hvert blir det også nødvendig å ta forloveden med i samtalene, slik at dere begge to får hjelp sammen.

www.smiso.no

https://dinutvei.no/

https://www.dixi.no/

Det er mange ulike reaksjoner på misbruk, alle grader finnes, og noen har eller får etterhvert også et helt uproblematisk forhold til sin seksualitet. Så med åpenhet, forståelse og respekt, sammen med samtale, er det gode forutsetninger for komme videre. Vi råder deg derfor til å være åpen om det som har hendt, slik at forloveden din kan forstå reaksjonene som naturlig kan komme når du har kroppslig nærhet. Og det er viktig at du nå kan kjenne på at du har kontroll over egne grenser og går gradvis frem med nærhet og intimitet slik at du kjenner deg komfortabel med tempoet.

Du skriver ingenting om tro, men guttogjente.no er basert på et kristent tros- og verdigrunnlag. Vi tror at sex hører til innenfor rammen av ekteskapet og gir våre råd i tråd med det. Vi tror også at alt er mulig for Gud, og tenker at det er viktig å ta Gud med i prosessen med å bli leget av fortidens sår og få gode relasjoner og et godt seksualliv.

Lykke til!

Mvh Guttogjente