Sette grenser for bonusfar

Hei!
Jeg er en ung, voksen jente. Jeg er god venn med min bonusfar. Han masserer meg ofte, og jeg synes det er greit som profesjonell massasje. Men han kan bli frista til å gå nærmere og nærmere intimområdet (særlig hvis jeg sitter i bikini om sommeren), og plutselig så er han i trusa mi! Jeg får følelser, og disse følelsene gjør at det blir vanskelig å sette grenser (jeg gjør det til slutt, men likevel har han rukket å komme seg i trusa mi før den tid). Jeg tenker på det hver gang at "denne gangen skal jeg si ifra", men følelsene sier noe annet, det er jo behagelig. Likevel føles det veldig feil, mtp relasjonen mellom oss! Hvis noen i familien får vite dette blir det store problemer. Er dette sex? Håper ikke det, fordi jeg vil vente. Hva skal jeg gjøre? Jeg er redd for at dette skal ødelegge vårt vennskapsforhold. Jeg har allerede sagt at det holder utenpå klærne, men han går innenfor allikevel (og da klarer ikke jeg si ifra pga sterke følelser)..

Hei kjære deg.

Dette er veldig alvorlig og bekymringsfull oppførsel av en bonusfar og det må bli satt en fast og tydelig grense! Det er fint at du har et godt forhold til bonusfaren din, men du kan likevel ikke tillate at han har et seksuelt forhold til deg.

Det han gjør er å utsette deg for uønsket seksuell berøring og påtvungen seksuell aktivitet, og det er straffbart. Din mors samboer misbruker deg seksuelt og det må det bli satt en stopper for. Din mor ville nok ikke hatt et forhold til en mann som utnytter datteren hennes og han misbruker også hennes tillit. Du sier ikke hvor gammel du er, men siden du sier «ung voksen» regner vi med at du er over 18 år, men det forandrer likevel ikke at dette er en alvorlig grenseoverskridelse med misbruk at tillit og stilling.

Det er ikke akseptabelt at han pusher grensene dine og at han ikke respekterer det du sier. Det at han ikke setter grenser selv, men hele tiden prøver seg, er et alvorlig tegn og derfor enda viktigere at du er tydelig på å beskytte dine grenser. Det at din stefar har så lite respekt for grensene dine er også veldig bekymringsfullt i forhold til hva han da kan gjøre med yngre jenter både i og utenfor familien. Det virker som han synes det er spennende å se hvor langt han kan gå før du stopper, og at han prøver seg om han kan få deg litt lengre for hver gang vel vitende om at du blir tent og ikke greier si ordentlig i fra.

Massasje på skuldre og rygg er nøytralt og greit i de fleste situasjoner, men når det blir massasje nær intimområder som fremkaller seksuelle følelser, er det ikke greit. Det er ikke greit når massasjen brukes til å oppnå seksuell kontakt og det virker som han bruker muligheten for å massere deg som et påskudd til å oppnå denne intimiteten og denne seksuelle spenningen med deg. Du har allerede prøvd å si ifra at det holder utenpå klærne, men når han ikke respekterer det, er det viktig at han ikke får massere deg i det hele tatt. Du sier at du har et godt forhold til ham, men da burde han respektert det du sier og ønsker. I et godt forhold godtas ikke grenseroverskridelser.

Du sier ikke hvor langt han går når han tar hånden inn under trusa di, men all beføling i intimsonen er seksuell aktivitet og det er viktig at dere slutter før det overskrides flere grenser.
Dersom du ikke greier å snakke med han, må du likevel fra nå av avslå å bli massert, på en hyggelig, men bestemt måte. Dersom han fremdeles ikke gir seg, må du likevel være bestemt og si nei og gå din vei. Ikke bli stående i situasjonen og diskuter, bare si nei, vi kan ikke fortsette med dette, og så går du din vei.

Du bør snakke med en voksen du har tillit til og som kan hjelpe deg ut av denne situasjonen og til å holde grensene dine. Du kan ikke la vær å få hjelp fordi du er redd for at det skal skade forholdet. Dersom han truer deg eller får det til å høres ut som det er din skyld, er det enda mere viktig at du snakker med noen som kan hjelpe deg.

Straffeloven 19. kapittel. Om Seksualforbrytelser
§ 199. Den som har seksuell omgang med fosterbarn, pleiebarn, stebarn eller noen annen person under 18 år som står under hans omsorg, myndighet eller oppsikt, straffes med fengsel inntil 5 år.

På samme måte straffes den som skaffer en annen seksuell omgang med noen som han selv står i et slikt forhold til.

§ 200. Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år.

Seksuell handlinger som rammes av straffeloven er; berøring eller beføling av kjønnsorganer eller bryster utenpå eller innenfor klærne. Slike seksuell handling er straffbart etter straffelovens § 200 når det skjer med noen som ikke har samtykket til det.

Dersom du lurer på mer om seksuelle overgrep, kan du lese i Straffeloven kapittel 26.