Sier Bibelen at en kone bare koster 5993 kroner?

siden det står i bibelen at om du voldtar en kvinne må du betale faren 50 sølvbiter og gifte deg med kvinnen betyr det at en kone bare koster 5,993kr (regnet ut av prisen av sølv i unser 1 bit=1 unse)?

Hei og takk for spørsmålet

Avsnittet du viser til i 5. Mosebok 22.28-29 handler om at jødene på det gamle testamentes tid måtte gifte seg hvis de hadde hatt sex med en person uten å være gift. Dette var en lov som var gitt til jødefolket og som ikke gjelder for oss i dag.

Bibelen sier ikke noe direkte om hvorfor Moseloven krevde dette. Men bibelen sier at to som har sex blir en kropp, de smelter sammen slik at de blir som en person. Du kan lese mer om dette i artikkelen

Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?

Nå som Jesus har kommet til jorden, dødd på korset og har stått opp igjen kan vi bli tilgitt for alle synder. Dette inkluderer også alle seksuelle synder, og hvis man har hatt sex med noen man ikke er gift med kan båndene som har oppstått til denne personen også brytes ved å be i Jesu navn. Dette kan du lese om i svar på spørsmålet

Hatt sex – må vi gifte oss?

Dette var ikke mulig på det gamle testamentes tid, og kanskje det er hovedårsaken til at loven krevde at de to som nå hadde blitt ett gjennom samleie også måtte gifte seg. Når det står at mannen hadde ”forgrepet seg” betyr ikke dette nødvendigvis voldtekt, men ut fra Moselovens perspektiv var det helt klart en forgripelse å ha sex med en kvinne man ikke var gift med. Dette var tilfelle også hvis det var frivillig fra kvinnens side.

Pengene du nevner kan nok ikke oversettes til direkte norske kroner slik du foreslår i ditt regnestykke. Men du har helt rett i at dette var et konkret beløp som loven krevde at mannen skulle betale til kvinnens far som en slags bot fordi mannen hadde gjort urett mot datteren ved å ligge med henne uten å være gift. Det betyr likevel ikke at dette beløpet var det samme som et mål på kvinnens verdi.

Mye i det gamle testamente er vanskelig å forstå, ikke minst fordi dette ble skrevet til jødefolket for tre til fire tusen år siden. Denne delen av Bibelen inneholder loven som skulle begrense menneskenes ondskap, men loven kunne ikke forandre menneskene innenfra. Etter at Jesus kom til jorden og døde på korset vil han gi Den Hellige Ånd til alle som tror på ham. Da kan vi også bli forandret på innsiden og få hjelp til å gjøre det som er godt og riktig.

Vi vil anbefale deg å lese mer i det nye testamente. Når du blir godt kjent med det som står der blir det også litt lettere å forstå en del vanskelige avsnitt i det gamle testamente.