Skilte foreldre

mamma og pappa er skilt og jeg sliter veldig mye med mange ting, blant annet:
1. pappa har en ny kjæreste som alltid er der og jeg takler det ikke
2. jeg opplever å bli kjeftet på mye av faren min for de minste ting jeg gjør
4. jeg føler at søsteren min er bedre likt av alle enn meg og at jeg nesten er usynlig i mitt eget hjem...
5. jeg har fått mange stygge kommentarer fra folk rundt meg feks at jeg ikke er verdt noen ting...
jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, vær så snill å hjelp meg!

Hei
Takk for spørsmålet ditt!

Det er vondt å høre at du sliter med så mye. Takk for den tillit du viser oss ved å dele dette.

Vi skal prøve å gi deg en respons på det du skriver. Men selv om du beskriver tydelig hva du opplever vanskelig, så er det likevel begrenset hva vi vet om deg. Derfor håper vi at du kan ha forståelse for at vi kan peke på ting du gjerne allerede har prøvd, og at vi ikke helt kan forstå hvordan det er å være deg. Det er ikke fordi vi ikke vil, men vår evne er begrenset. Men vi skal prøve å si noe som du forhåpentligvis kan oppleve som en hjelp.

Det gir oftest barna ekstra utfordringer når mamma og pappa skilles. I en slik situasjon er dere barn uskyldig rammet av foreldrene sitt valg.

Du forteller at det er vanskelig at pappa har ny kjæreste som alltid er der. Det høres også ut til at det er et vanskelig forhold mellom deg og pappaen din. Da er det gjerne ikke så enkelt å snakke med han om dette? Sånn i utgangspunktet kunne vi tenke oss at du kunne prøve å si noe til han om hvordan du har det. Men det er gjerne ikke så enkelt?

Vi er ikke sikre på hvor gammel du er, men vi ser for oss at du er tenåring. I tenåringstiden er det slik for mange at det kan være vanskelig å snakke godt sammen med foreldrene sine. Tenåringer er i ferd med å bli voksne, og det er en fase som ofte er ekstra krevende både for dere og for foreldre. Kanskje dette kan være med på å gjøre forholdet mellom deg og pappaen din ekstra vanskelig?

Alle mennesker lurer mer og mindre på om de er likt av andre som den de er. Men dette er også ekstra sterkt i tenårene. Derfor gjør det vondt å høre at du føler at søsteren din er best likt, og du nesten usynlig. Vi kan godt forstå at dette kjennes vondt. Og når andre også kaller deg stygge ting er det også med på å forsterke denne smerten.

Vi vil gjerne oppmuntre deg til å finne en voksen å snakke med om disse tingene. Det kan være en lærer, helsesøster eller en annen voksen du har tillit til. Kanskje du har noen i familien din du har et godt forhold til? En tante eller bestemor? Du skriver ikke noe om din mamma. Har du et så godt forhold til henne at du kan fortelle henne hvordan du føler det? Det viktigste er at du finner en voksen du kan dele dette med. Det er vondt å gå alene med det vanskelige.

Noen ganger kan det være vanskelig å fortelle om følelsene sine, fordi vi er litt redd for hvordan de vil reagere på det vi sier. Vi er redd for å ikke bli tatt imot. Det er likevel viktig for deg at du får fortalt både mamma og pappa hvordan du har det slik at de kan forstå hvordan det er å være deg. Det kan derfor være lurt å skrive et brev og forteller hva du tenker. Start brevet f.eks slik:

«Kjære Pappa (mamma). Jeg skriver dette brevet til deg for å fortelle deg om følelsene mine, om hvordan det er å være meg nå

Så kan du fortsette med å skrive kort og enkelt om følelsene dine;

«Jeg føler meg ofte……/ Jeg er lei meg../ Jeg opplever…./ Jeg føler at…/ Jeg er lei…/Jeg er skuffet…/Jeg er såret…./Jeg er bekymret…/Jeg er redd.../Jeg ville.../Jeg er sint…/Jeg skulle ønske…/ Jeg håper at… /Jeg vet at…/Jeg forstår at…./Jeg lengter etter…/ Jeg trenger…/Jeg liker…/Du fortjener…/Det gjør meg godt når…./ Jeg blir glad når….../ Jeg er glad i deg.» osv

Lag setninger som beskriver det du tenker og føler.

Så kan du avslutte brevet med et kort forslag til svar:

«PS: Svaret jeg gjerne vil ha er: Kjære……….»

 Til slutt vil vi si at du høres ut som en modig og flott jente. Du er modig som skriver til oss om dette, og det er ikke sant at du ikke er verdifull. Du er en helt unik person med dine helt spesielle evner og personlighet. Ingen andre er som deg! Vi mennesker har lett for å sammenligne oss med andre, og vi synes gjerne at andre kan være flinkere, penere, sterkere og så videre. Men det er slik at vi alle har ulike liv og ulik styrke og sårbarhet. Ofte er det slik at de vi synes er flinke, pene og sterke også har sine ting som de synes er vanskelig. Det er bare at vi ikke vet om det. Du har dine ting som er veldig vanskelig, men du har også ting du liker og er god på. Vi håper du kan glede deg over det.

Vi vil ønske deg lykke til med å finne en voksen å snakke med. Vi håper at du kan finne noen som kan støtte og hjelpe deg i forhold til det som er så vanskelig.

 Les også: Skilte foreldre og anger

Vennlig hilsen Guttogjente