Slå opp med dama?

Eg har tenkt lenge på å gjer deg slutt med kjæresten, bedt mye t Gud om at han må visa meg vei. Men komme ikkje fram t någe... Føle ikkje at følelsene for hu er der på ein måte. Mista alt av , føler at Gud har leda meg til nye venner, vi leser bibel sammen, ber sammen men, ikkje minst. Me har det kjekt i lag "gjengen" og eg klare liksom ikkje ha det lika kjekt når kjæresten min e der... Hu er heilt fantastisk og eg har ikkje spesielt lyst til å gjera hu lei seg. What to do?

Takk for spørsmål!

Det er ikke lett å gi deg et godt råd om akkurat hva du skal gjøre i denne situasjonen. Og det er heller ikke alltid så lett å bli klok på seg selv og sine egne følelser og tanker. Du skriver ikke noe om hvor gamle dere er, men det er uansett lurt å vite noe generelt om følelser slik at du kan håndtere dem på en klok måte med hensyn til hvilke valg du tar. I ungdomstiden bobler hormonene i kroppen på en sånn måte at følelsene kan svinge og tiltrekninger komme og gå. Da kan man være «opp i skyene forelsket» og tenke at dette er for evig og alltid, mens etter en uke, en måned eller ett år kan følelsene ha tatt en annen retning. Man kan også like flere på en gang for det er jo så mange søte, kjekke, fantastiske der ute. Når du sier at følelsene ikke er der for henne lenger, men at du har mistet dem, så er det helt normalt at sånt skjer. Forelskelsesfølelsene retter seg mest mot det ytre og tar ikke hensyn til hvorvidt man ellers passer sammen. Etter hvert som kjennskapet til hverandre utdypes, kan følelsene enten forsterkes eller forsvinne.

Les: Hva skal jeg gjøre når jeg er forelsket?

Når vi skal velge kjæreste bør en bruke andre kriterier i tillegg til følelsene. Valget bør inneholde vurderinger som handler om man passer sammen med hensyn til om man har samme verdier og holdninger i livet, om man har samme tro, om man trives sammen og har et godt og sterkt vennskap.

Les: 8 tips

Du skriver at du ikke ønsker å gjøre henne lei seg, men dersom det er motivasjonen for å fortsatt være sammen er ikke det et godt nok holdepunkt. Det vil i det lengre løp ikke gjøre det bedre for henne, og det vil være bedre å avslutte noe som ikke vil kunne fungere enn å holde fast på det. Hun vil nok bli mer lei seg om en drøyer det. Det at hun er helt fantastisk betyr ikke at du må være kjæreste med henne. Det finnes jo utallige fantastiske personer der ute, men du kan ikke være kjærester med dem alle. Du må velge deg én person som skal bli kjæresten din, denne spesielle sjelevennen som skal være bestevennen din, som du stoler på, som du trives sammen med, som du deler de aller viktigste drømmene i livet med, som du kan prate med om alt og som du vil dele hele livet med. Dersom du finner ut at hun ikke er den personen, må du si det til henne på en respektfull måte. Si noe om hennes positive egenskaper som du har satt pris på og hvor flott person hun er, men at du ikke lenger har slike følelser for henne som gjør at dere fortsatt kan være kjærester.

Du skriver også om det positive blant de nye vennene dine, noe som høres veldig flott ut! Det er verdt å ta vare på! Du skriver jo også at du har bedt Gud om å vise deg vei, og deretter at du føler Gud har ledet deg til disse nye vennene med det gode fellesskapet hvor kjæresten din «ikke passer inn». Tanken om å gjøre det slutt har også fulgt deg en lang stund, det kan også være bekreftende på at det er riktig å gjøre det slutt. Men som sagt tidligere er det du som må vurdere dette og ta avgjørelsen, det er ditt valg, og du må gjøre det som oppleves riktig.

Det er dessverre sjelden en får skriften på veggen når en ber om Guds ledelse.

Lykke til!