Sliter med "blue balls".

Hei!
Jeg og kjæresten min er begge kristne og har bestemt oss for å vente med sex til ekteskapet. Han er også veldig bevisst når det kommer til begjær og det at onanering ikke er rett. Samtidig sliter han veldig mye med «blue balls», noe som gjør det vanskelig å tilbringe tid sammen, da han ikke kan gjøre noe med denne forferdelige smerten, som kan vare i flere timer. Har dere noen tips til hvordan vi kan løse dette? Vi har selvfølgelig tenkt på at det er lettere for han å ikke gå i «fella» igjen om vi ikke er sammen, men det er heller ikke noe vi ønsker, og vi vil derfor prøve å finne noe annet som kan løse problemet.

Hei og takk for spørsmålet!

Det er flott at du og kjæresten din er kristne og at dere har bestemt dere for å vente med sex til ekteskapet! Det er også bra at kjæresten din har et bevisst forhold til at at han ikke være styrt av begjær. Når det gjelder «blue balls» som du beskriver, er dette et problem som en del gutter opplever men som det finnes lite informasjon om i den medisinske litteraturen.

Det er helt naturlig at gutter får ereksjon når de er fysisk nær en jente og koser med henne. Men noen gutter får smerter i testiklene og bitestiklene hvis de har ereksjon over lengre tid uten å ha orgasme eller sæduttømning, det er denne smerten som kalles for «blue balls». Når en gutt får ereksjon blir penis og kjønnsorganene fylt med blod, og når dette varer lenge bygger det seg opp trykk i testiklene og bitestiklene. Dette er helt ufarlig, men kan altså være smertefullt.

Den sikreste måten å unngå ubehaget på, er å unngå situasjoner der man blir så seksuelt tent over tid at trykket bygger seg opp. Men hvis man først har fått smerter kan det for noen gutter ta flere timer før smertene går over hvis de ikke onanerer eller får utløsning på annen måte. En artikkel i det medisinske tidsskriftet Pediatrics sier at et alternativ til å onanere kan være å løfte noe tungt eller blåse ut mens man lukker munnen og holder for nesen (som om man skulle fjerne dotter i ørene under en flytur).

Det er bra om dere kan snakke sammen om dette. Kanskje dere kan bruke mindre tid på å kline og heller finne på andre morsomme ting å gjøre sammen som ikke gir den samme seksuelle tenningen? Det viktigste dere kan gjøre sammen er å utvikle vennskapet deres og dele felles interesser, hvis dere senere gifter dere vil dere har hele livet foran dere på å utforske seksualiteten og den fysiske siden av kjærligheten.