Slutte med sextanker, onani og porno

Hei, jeg har veldig mye sextanker og ser mye på porno, onanerer 2 til 3 ganger om dagen. Jeg orker ikke dette mer så hva skal jeg gjøre? Hilsen mann 20 år

Hei og takk for spørsmålet!

Vi forstår at det er oppleves veldig vanskelig når du får så mange sextanker som du ikke ønsker å ha, og du ser mye på porno selv om du ikke ønsker å gjøre det. Det er også veldig vanskelig når onani blir en vane som man ikke klarer å bryte, særlig når dette blir så ofte som du beskriver. Vi skjønner at du blir veldig sliten og lei deg av dette, og at det kan føles som du ikke orker mer.

Vi får mange spørsmål fra ungdommer og unge voksne som er i en liknende situasjon som deg. Likevel finnes det ikke noe enkelt svar vi kan gi til alle. Men det er viktig å minne om at det du gjør ikke definerer hvem du er. Selv om du både har masse sextanker du ønsker å bli kvitt, ser på porno og onanerer selv om du ønsker å kutte ut, så gjør ikke det at du har mindre verdi enn andre mennesker. Du er skapt av Gud og er høyt elsket, han elsker deg like mye selv om du ikke klarer å leve slik du innerst inne vet er rett.

Vi er overbevist om at Gud også ønsker at du skal få hjelp til å komme ut av den situasjonen du er nå. Selv om du gang på gang faller, så har ikke Gud sluttet å elske deg. Han vil også tilgi deg selv om du har falt ti tusen ganger før. Mange føler at de har brukt opp Guds nåde når de sitter fast i synder og dårlige vaner, men slik er det heldigvis ikke. Guds ord sier at Gud ikke bare tilgir oss når vi bekjenner våre synder, han renser oss hver gang slik at vi blir rene i hans øyne. Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett (1 Johannes 1,9). Dette gjelder også for deg.

Gud kan hjelpe oss til å ta gode valg, og han kan hjelpe oss til å komme ut av tvangsmessige handlinger, slik som for eksempel å onanere flere ganger daglig når man ønsker å la være. Samtidig er det slik at vi mennesker er skapt med en gudgitt lengsel etter å finne noen å dele livet med, og de fleste av oss har derfor en dyp innvendig lengsel etter å finne en ektefelle som vi kan dele alt med, inkludert sex. Dette er en gudgitt lengsel. Det er ikke galt å ha lyst på sex. Problemet er at vi har så lett for å tilfredsstille gudgitte lengsler på feil måte.

Porno er laget for å spille på de seksuelle lengslene våre og bygge inn i oss sextanker og fantasier som kolliderer med hvordan Gud hadde tenkt at vi skulle leve ut vår seksualitet. Porno handler nesten alltid om uforpliktende sex mellom mennesker som er styrt av begjær og ikke av kjærlighet eller overgivelse til hverandre. Pornografi kommer av de greske ordene porneia og grafia som direkte oversatt betyr «hor» og «grafisk fremstilling». Hor brukes i Bibelen om alle former for sex utenom ekteskapet mellom en mann og en kvinne som har overgitt seg til hverandre for å leve sammen til døden skiller dem. Dette er noe Bibelen sier vi skal holde oss borte fra: Hold dere langt borte fra hor! All synd som et menneske gjør, er utenfor kroppen. Men den som driver hor, synder mot sin egen kropp (1 Korinterbrev 6,18).

Du er modig og det er en god start at du ber om hjelp her på nettsiden, men du vil nok ha behov for mer støtte og hjelp enn det vi kan gi deg i et skriftlig svar. Det er også mulig å bruke anonyme hjelpetjenester som for eksempel https://www.kirkens-sos.no/, her kan du både ringe, skrive eller chatte når som helst på døgnet.

Det kan være en høy terskel å søke hjelp uten å være anonym når man sitter fast i slike vaner, men det er tungt å vinne denne kampen alene. Vi vil råde deg til også å søke hjelp hos en pastor, prest, åndelig leder eller sjelesørger som har taushetsplikt og som kan høre hele historien din, stå sammen med deg og be sammen med deg. Kanskje du kan prøve å ta kontakt med en lokal menighet som kan gi deg råd om hvor du kan oppsøke hjelp i ditt nærmiljø? En god venn som du kan stole på kan også være til stor støtte. Det ligger stor kraft i å bekjenne sin synd for et annet menneske. Bibelen sier også: Bekjenn da syndene for hverandre og be for hverandre, så dere kan bli helbredet. Et rettferdig menneskes bønn er virksom og utretter mye (Jakob 5,16). Når vi sitter fast i slike mønstre som du beskriver, trenger vi helbredelse for å bryte ut av den onde sirkelen. Når vi bekjenner vår synd for et annet menneske og står sammen i bønn til Gud, kan han gjøre noe med oss på innsiden som gir oss styrke til å ta bedre valg når vi møter fristelser.

Det vil også være en stor hjelp om dere kan avtale at denne andre personen også kommer til å spørre deg fra tid til annen hvordan det går, slik at du står ansvarlig i forhold til denne personen. Mange har mye lettere for å stå imot fristelser når de vet at de senere skal snakke med noen om hvordan det har gått. Det kan i en del tilfeller også være en god hjelp å installere programvare som blokkerer pornografi på PC/Mac og mobile enheter, og som faktisk sender varsling til en avtalt person hvis du prøver å gå inn på en pornoside. Et nettsted som tilbyr slik programvare er xxxchurch.com som drives av kristne.

Rent praktisk er det også viktig å tenke gjennom hvilke situasjoner du blir mest fristet. Noen må ta radikale valg og rett og slett unngå å ha internett tilgjengelig for eksempel etter at de har lagt seg om kvelden eller når de er alene hjemme. En huskeregel for når man bør være ekstra på vakt er ordet TESS; det vil si når du er trøtt, ensom, sint eller sulten. Mange faller for fristelsen til å bruke porno eller onanere i situasjoner der de egentlig heller hadde trengt søvn, litt sosialt fellesskap eller en matbit.

Vi vil også anbefale deg å lese disse artiklene på nettsiden:

https://www.guttogjente.no/sporsmal-og-svar/vil-stoppe-tenke-utene-tanker/
https://www.guttogjente.no/onani/er-det-greit-a-onanere/
https://www.guttogjente.no/onani/kan-det-vaere-bra-a-ikke-onanere/
https://www.guttogjente.no/porno/tre-logner-pornoen-forteller-deg/
https://www.guttogjente.no/grenser/5-skritt-til-frihet-fra-porno/
https://www.guttogjente.no/porno/avhengig-av-porno-2/
https://www.guttogjente.no/porno/fri-fra-porno/

Med vennlig hilsen GuttogJente.no