Sperm

Hei hva er "sperm"? Hører venninder og kompiser tuller med det ordet, som for eksempel.

"Æsj! Det der ser ut som sperm!!"

Jeg vil ikke akkurat spørre..

Hei!

Sperm er det samme som sæd.

Under ordliste på siden vår finner du mange forklaringer på vanskelige ord som dette. Her er forklaringen på hva sæd er:

“Sæd er den hvitaktige væsken som kommer ut av penis når mannen får utløsning.
Sæden består av sædceller og sædvæske. Sædcellene produseres i testiklene som ligger i pungen. En sædcelle er 0.06 millimeter lang og har en lang tynn hale som den kan svømme med i sædvæsken. Selve sædvæsken produseres av sædblærene og blærehalskjertelen (prostata). Denne væsken inneholder næring til sædcellene og gjør at sædcellene kan bevege seg lettere når de kommer inn i kvinnens skjede.I en sæduttømming kan det være 350 millioner sædceller.”