Sterke følelser for en jeg ikke kjenner

Hei! Her om dagen var jeg på et møte, hvor en taler fra en annen by holdt talen. Jeg har hørt han en gang før, og kjente han igjen med en gang. Med en gang han gikk opp for å ha talen, fikk jeg en rart følelse. Under hele talen satt jeg med denne følelsen, jeg følte noe for han som jeg ikke har kjent på før, og akkurat da kjente jeg at det er han jeg vil tilbringe resten av mitt liv med, selv om jeg ikke kjenner han. Han er 24 og jeg er 20. Jeg har kjent på en lengselsfølelse etter han hver dag etter møtet, og jeg klarer ikke å la være å tenke på han. Alle planene jeg har lagt for de nærmeste årene har jeg lyst til å avbryte, for jeg vil bare være med han, flytte dit han bor og bli kjent med han. Så det jeg lurer på; kan dette være den rette? Selv om vi lever forskjellige liv i ulike byer, og jeg ikke kjenner han, kan dette være et tegn fra Gud om at det blir oss i fremtiden? Og har dere noen tips om hva jeg bør gjøre?

Hei jente 20 år.

Takk for spørsmålet eller utfordringen du har sendt oss.

Du forteller at du kjente på en rar følelse når du så denne gutten på 24 år, og at du også i ettertid tenker mye på han og lengter etter å være sammen med ham. Du lurer derfor på om dette er et tegn fra Gud om at han er den rette for deg. Slik vi forstår deg er du blitt skikkelig avstandsforelsket i denne unge mannen, og da er det ofte slik som du sier at en føler med hele seg at dette må være det rette, og at dette også må være villet av Gud, siden følelsene er så sterke.

Det er nok en del forhold som har startet på denne måten, men da er det selvsagt en forutsetning at dette ønsket om å være sammen og bli bedre kjent med hverandre og de gode følelsene for hverandre blir gjengjeldt av begge parter. Det kan kanskje være litt rart for deg i din situasjon akkurat nå å tenke deg at det bare er du som opplever slike sterke følelser, og at det dermed nesten ikke kan være mulig at han ikke tenker det samme om deg, men det kan faktisk også være at det er slik. Mange har opplevd at en kraftig avstands-forelskelse, slik som du nå opplever, ikke blir gjengjeldt, altså at den andre ikke nødvendigvis føler noen som helst slags lengsel etter å bli bedre kjent med deg på den måten du skulle ønske. Men alt dette er det ikke mulig å vite noe som helst om uten at en tar initiativ i forhold til den andre til å snakke sammen.

Det vanlige er at når en får sterke følelser for en annen så må en ikke ta det som en selvfølge at følelsene er gjensidige. Det er i alle fall ikke særlig lurt å sette sitt eget liv på vent og forandre alle sine planer for å være sammen med en gutt som en ikke har peiling på om han er interessert. Kanskje er han ikke interessert verken i deg eller noen annen på denne måten akkurat der han er i livet sitt akkurat nå. Det er ikke usannsynlig. Det blir en i så fall nødt til å respektere. Dermed er det veldig dumt å la dette få konsekvenser for de planene du har lagt i ditt liv fremover. Det er veldig normalt at vi kan oppleve å bli forelsket på din alder og at det er noe en må komme seg igjennom, dersom forelskelsen ikke er gjensidig.

En gutt på 24 som reiser rundt som taler blir lett lagt merke til av mange, siden alle ser på han når han taler. Dermed kan det være slik at han sannsynligvis ikke husker så veldig godt alle de han snakker til. På bakgrunn av det er det ikke sikkert han husker deg selv om du tenker mye på han. At du er opptatt av å velge den som Gud mener er rett for deg er veldig bra, men det er ikke nødvendigvis slik at Gud peker ut en spesiell for deg som den rette.

Gud gir deg mulighet til selv å velge, men han kan åpne opp for at du kan bli kjæreste med en som du har blitt godt kjent med fordi dere har brukt mye tid sammen, pratet og gjort ulike ting sammen. Dersom dere etter å ha blitt godt kjent, fortsatt liker hverandre så godt at dere blir enig om å dele livet sammen, så kan dere kanskje snakke om at dere har valgt å bli den rette for hverandre. Og kanskje var det da Gud som førte dere sammen uten at en nødvendigvis verken har hørt, sett eller følt noen spesiell ledelse.  Når en gifter seg så velsigner Gud ekteskapet der en velger å love hverandre troskap og å elske hverandre resten av livet.

Hvor naturlig det er for deg å eventuelt ta en kontakt og snakke med denne gutten vet vi ikke, men dersom du tar et initiativ inn imot han så er det sikkert smart å si til han at du ønsker å bli bedre kjent med han. Slik vi forstår så har du egentlig ikke så mye kjennskap til hvordan denne gutten egentlig er. Talere som står og taler er forskjellige slik som alle andre personer også er forskjellige, så en vet jo ikke hvordan de egentlig er. Dersom en opplever sterke følelser over tid som er urealistiske, men likevel ikke slipper taket så er det viktig å vite at du kan til en viss grad styre følelsene dine ved å kontrollere tankene sdine. Hver gang du tenker på han, kan du bevisst bestemme deg for å tenke på noe annet. Dette er ikke lett, men det blir lettere og lettere med litt øvelse :) Følelsene vil etter hvert avta. Legger ved noen lenker til tidligere besvarte spørsmål og artikler som berører samme tema slik at du kan få vite enda litt mer.

Hvordan finne den rette

https://www.guttogjente.no/forhold/hvordan-finne-den-rette/

https://www.guttogjente.no/forhold/om-det-a-fa-seg-kjaereste/

https://www.guttogjente.no/forhold/hvordan-vet-to-kjaerester-at-de-passer-sammen/

https://www.guttogjente.no/sporsmal-og-svar/ulykkelig-forelsket/

Vennlig hilsen Guttogjente