Sur når jeg har mensen

Hei!
Jeg ef en 13 år gammel jente. Jeg har oppdaget at når jeg har mensen så er jeg helt tom og er sur på alle og alt. Jeg vet ikke hvorfår men jeg går rundt og kjefter og er sur og grinete uten grun. Når jeg har mensen og er i kirken lurer jeg bare på hvorfår jeg har vært så dum å gå dit. Hvorfår er det sånn? Er det noe jeg kan gjøre for at jeg ikke skal være så sur? Er det normalt og bli sånn?

Hei!

Det er veldig vanlig å oppleve ubehag før og under menstruasjon, men det er individuelt hvilke ubehag man får. Det kan f.eks. være at man svetter mer, opplever krampaktige sammentrekninger i underlivet, kvalme, diare, tap av energi eller humørsvingninger. Slike humørsvingninger kan være at man er glad i det ene øyeblikket, hvor man i det neste kan begynne å gråte – eller bli irritert på andre omkring seg. Det er forskjellig fra jente til jente hvor kraftige symptomene er og hvilke ubehag man får, men de aller fleste kjenner derimot til humørsvingningene som du nevner. Disse er især gjeldende under menstruasjon på grunn av alle hormonene i kroppen.

Det er også vanlig med humørsvingninger når man er i tenårene, men dette blir vanligvis bedre med årene.

Det beste du selv kan gjøre er å sørge for å være i god fysisk form. Det betyr å ha en sunn livsstil med daglig mosjon, nok søvn og hvile – hvor du forsøker å unngå stress. Når du kjenner at du begynner å bli irritert – så forsøk å ta en liten time-out hvor du setter deg ned alene. Tenk ordentlig over om du faktisk har noe å være irritert for. Er det noen av de rundt deg som har gjort noe galt? Hvis du ikke finner årsaker i dine omgivelser, kan det være lurt å ta tak i det som er ødeleggende for humøret ditt. Det kan være for lite søvn – eller som du er inne på – selve menstruasjonssyklusen som påvirker humøret.

Vi vil først og fremst anbefale at du forteller hvordan du har det til dine foreldre, og oppsøk gjerne hjelp hos helsesykepleier på skolen.