Gå til innhold
☰ Meny

Synd og dårlig samvittighet


Hei
Jeg har syndet veldig mye i det siste. Ikke slik at jeg har gjort noe mot noen andre, men en synd som går imot Gud. Jeg ber han om tilgivelse og vet at han tilgir meg. Problemet er da at jeg har fortsatt dårlig samvittighet etterpå, kanskje flere dager. Og det ødelegger.
Jeg ber Gud ta vekk den dårlige samvittigheten.
Kan også kanskje være skam.
Hva skal jeg gjøre?



Hei og takk for spørsmålet ditt.

Det er nok mange som kan kjenne seg igjen i at det kan være vanskelig å bli kvitt dårlig samvittighet og skamfølelse - selv etter at man har bedt Gud om tilgivelse. Mange føler at de fortjener å gå "strafferunder" med seg selv i dagevis når de har gjort noe som de vet at de ikke burde gjøre.

 Så hva kan du gjøre for å bli ferdig med den dårlige samvittigheten og gi slipp på skammen? Løsningen ligger i hva du velger å fokusere på, og i hvilke tanker du lar slippe til i tankelivet ditt. Bibelen sier at dersom vi bekjenner syndene våre, så er Han trofast og rettferdig og tilgir oss syndene og renser oss for all urett (1 Joh 1:9). Så når du har bedt Gud om tilgivelse kan du - i stedet for å skamme deg over det du har gjort - velge å fokusere tankene dine på det Jesus gjorde for deg på korset. Takk Han for at du er tilgitt og renset, helt til Guds sannhet om deg blir din egen sannhet. Og når Gud har tilgitt deg, så bør du også tilgi deg selv. Kanskje det er vanskelig for deg.

Les : Hvordan tilgi seg selv

 Hvis du har det sånn at føler at du kjemper med den samme synden om og om igjen, vil vi minne deg på at de lureste du kan gjøre, er å fortsette å komme til Gud. Hvis du holder deg borte fra Han pga skamfølelse og dårlig samvittighet, vil du miste kontakten med den eneste som kan hjelpe deg! Samtidig er det slitsomt for deg å leve slik at du hele tiden skuffer deg selv og kjenner på nederlag og skam. Du bør derfor finne litt ut av hvordan du kan unngå å havne i samme situasjon gjentatte ganger. Bibelen snakker litt om det i Rom kap 5 og 6.

Det er vanskelig å hjelpe deg helt konkret i denne situasjonen, siden vi vet for lite om deg og det du strever med. Så dersom du har mulighet, vil det være godt for deg å snakke med en veileder, sjelesørger eller kristen leder om det du kjenner på. Når en slik får bekjenne, lese fra Bibelen (1 Joh 2:1-2 / Rom 8:1) og be sammen med noen, kan både bekjennelsen og Guds løfter føles mer virkelig for tanken. Og dere kan sammen se på hva som kan hjelpe deg til seier neste gang du kjenner på fristelsen.

Gud vil at du skal hvile hos ham, ikke at du skal gå rundt med vondt samvittighet og skamfølelse. “Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, så vil jeg gi dere hvile” sier han (Matt 11:28).

Lykke til!

Vennlig hilsen GuttogJente.no