Ta på halsen

Hei. Vet ikke hvor gammel man kan være før man ikke kan stille spørsmål her. Håper det går bra.

Det har seg sånn at jeg liker halsen på det motsatte kjønn (jeg er gutt). Kanskje på samme måten som at noen liker pupper. Halsen har jeg likt så lenge jeg kan huske. Jeg synes halsen kan være pen osv og kan kjenne lyst til å ta handa bort på halsen for å ta på og kose halsen og kjenne med fingertuppene.Tenker at halsen er myk og god. Jeg greier å beherske meg og å oppføre meg når jeg er med andre, så det er ikke et stort problem for meg sånn sett.
Samtidig er det slik at jeg fram til nå i livet ikke har hatt kjæreste, og derfor liksom ikke har ei å få ta på halsen til.
Spørsmålet mitt er om det å ta på halsen, er det samme som å ta på pupper- at det helst er noe man skal vente med til et kjæresteforhold eller ekteskap? Eller er halsen et område som kan være godtatt i et vennskap også, så sant man snakker om det først?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Halsen er for mange en erogen sone, dvs et område på kroppen som gir seksuelle følelser når det berøres eller kjærtegnes. Det kan variere mye fra person til person hvilke deler av kroppen som gir erotisk stimulering ved berøring. En slik erogen sone kan egentlig finnes over hele kroppen, men typiske steder der man kjenner en seksuell reaksjon ved berøring er; leppene, brystene, området rundt kjønnsorganene og kjønnsorganene, men også nakken, halsen, øreflippene, rumpen, innsiden av lårene, korsryggen og andre steder.

Men flere forhold spiller inn for hva slags steder og berøringer som gir nytelse og det kan endres over tid, i ulike perioder av livet og i ulike situasjoner, det kan altså handle både om person, tid, sted, type berøring og stemning.

Les: Er det synd å bli tent

Du spør om det å ta på halsen er det samme som å ta på puppene, og det er det jo ikke. Puppene hører til den delen av kroppen som regnes som intim og privat og som man dekker til slik som også med kjønnsorganene, mens halsen bare blir tildekket i kulturer som bruker slør eller full tildekking.

Det å ta på halsen kan ikke sammenlignes med å ta på puppene til noen, samtidig vil måten du berører på ha mye å si for hvordan berøringen oppfattes. Det å ta på halsen til noen ville neppe oppleves som krenkende i forhold til å ta på puppene deres. Men om du kjærtegner halsen og berører den med seksuell hensikt, vil det kunne oppleves som en seksuell berøring. Så måten de erogene sonene blir berørt på har stor betydning for hvilken følelse den frembringer. Dersom man berører med fingrene og stryker vennlig og forsiktig på øreflippen eller halsen, vil det føles helt annerledes enn om man benytter munnen eller tungen.

Noen blir kåte når erogene soner blir berørt på spesielle måter, og i et venneforhold eller kjæresteforhold er det veldig viktig å ta hensyn til hvordan man berører hverandre og hva det frembringer både hos den andre og hos seg selv.

Dersom venner sitter på fanget til hverandre, leier hverandre, stryker over korsryggen og lårene på vennskapelig vis osv, kan det fremkalle sterke erotiske følelser hos den andre selv om det ikke var tilsiktet. Man kan skape forventninger og misforståelser ved slike berøringer og man trenger derfor å tenke nøye gjennom hvordan man berører og behandler hverandre.

Les: Galt å kline

De fleste tenker at dersom de skal vente med sex, så må de unngå pupper, kjønnsorganer og samleie, men sex er mye mer enn å ha samleie. Sex kan være all slags aktiviteter som gjør en seksuelt opphisset. Det er derfor viktig å snakke sammen med kjæresten sin om hvordan en reagerer på ulike berøringer og hva som gir seksuell opphisselse, for det kan være forskjellig for hver enkelt. Det er en god regel å sette trygge grenser og unngå å kline så intenst at en blir så oppslukt av kåthet at man mister styringen.

Les også:

Greit med beføling
Grensen for sex
Hva er definisjonen på sex
Hvor går grensen
Hva er sunne grenser i et forhold

Vennlig hilsen GuttoGjente.no