Tisseleker

Hei! Jeg er en gutt på 12 år. Storesøsteren min viste meg denne brae siden.
Nesten alle klassekameratene mine og jentene i klassen leker "tisseleker" i friminuttene. De tar tiss mot tiss med jenter og gutter. og sleiker på hverandre. Jeg var selv med på denne leken en gang, men jeg følte at dette var noe ikke Gud ville. Så er det noen måte jeg kan få denne synden tilgitt? eller få klassekameratene mine og jentene til å slutte med denne leken? Takk for svar.

Hei

Så bra at søsteren din har vist deg denne siden og at du sender inn dette spørsmålet til oss. Det er vanskelig å gå med slike tanker alene og vi vil gjerne gi deg noen råd om hva du kan gjøre:

For å få klassekameratene og jentene til å slutte med denne leken, trenger du hjelp fra noen voksne du kan stole på. Det beste er hvis du kan snakke med foreldrene dine om det, slik at de kan snakke med kontaktlæreren din om hva som skjer i klassen. Hvis du synes det er vanskelig å fortelle det til foreldrene dine så kan du snakke med kontaktlæreren din selv eller en annen lærer du stoler på. Du kan også snakke med helsesykepleier på skolen. Helsesykepleier har taushetsplikt og kan fortelle kontaktlæreren om det som skjer i klassen, uten at noen får vite at det er du som har fortalt om dette.

Du sladrer ikke når du forteller om ”tisselekene” som foregår i friminuttene. Slike leker gjør nesten alltid at barn blir med på ting som de egentlig ikke vil og som de angrer på etterpå, slik du selv har opplevd. Klassekameratene og jentene trenger å få vite hva som er privat og hvor grensene går for hva det er greit at andre gjør med kroppen og tissen deres. De trenger også å lære hvor grensene går for hva det er greit at de selv gjør med kroppen til andre barn.

Når det kommer fram at slike ”tisseleker” skjer i en klasse eller blant elever på en skole er det vanlig at helsesykepleier kommer i klassen og snakker om dette temaet, uten at hun nødvendigvis snakker direkte om det som har skjedd. En lærer kan også være den som tar opp temaet i klassen.

Barn som ikke har lært å sette grenser for hva andre kan gjøre med kroppen og tissen deres, kan også være mer utsatt for seksuelle overgrep. (Når barn og unge trekkes inn i seksuelle handlinger som de ikke er modne for, sier ja til eller forstår, regnes det som seksuelle overgrep).

Hvis det hadde vært noen eldre ungdommer som for eksempel er over 16 år, eller noen voksne som hadde fått med 12 åringer med på å ta tiss mot tiss eller sleike på hverandre, så ville dette vært straffbart. Ved å være med å stoppe denne ”tisseleken” nå kan du være med å beskytte dine klassekamerater og jenter mot å oppleve seksuelle overgrep nå og senere i livet. På denne måten kan du være med på å hjelpe mange barn.

Du spør også om du kan få denne synden tilgitt. Gud tilgir alt, uansett hva vi har gjort! Vi anbefaler deg å gjøre slik som det står i 1. Johannes brev kapittel 1 vers 9: Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett.

Hvis du har et godt forhold til storesøsteren din kan du også vise dette svaret til henne og kanskje hun kan hjelpe deg til hvordan du best kan følge rådene du har fått fra oss.

Vennlig hilsen Guttogjente.no