Trodde jeg skulle være alene

Hei

Jeg er en gutt på 23 år. jeg har aldri vært et veldig intimt menneske og hadde egentlig slått meg til ro med at jeg skulle leve alene og ikke noen gang forelske meg. Jeg var sikker på at et menneske som meg, som ikke følte noen seksuell tiltrekning til noen, ikke ville ha noe fornuftig grunn til å bli sammen med noen.

når har dette endret seg etter at jeg har møtt en jente på min alder som jeg ikke kan slutte å tenke på.. dette er noe som kanskje ikke er så uvanlig for de fleste, men for min del er det grusomt.. jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre eller om det er riktig av meg å gjøre noe som helst i det hele tatt.

Hun har vært kjempe snill og inkuldere for meg i de sitvasjonene jeg har hatt med henne og gjøre, men jeg er ikke sikker på om et er fordi hun liker meg eller fordi hun generelt er et fantastisk godt menneske. jeg lurer på hva jeg skal gjøre.. jeg har ikke et veldig konkret spørsmål, men håper bare å få noe hjelp...

Mvh
anonym gutt 23.

Hei gutt 23 år.

Livet blir ikke alltid sånn som vi tenker, ting kan skje og det kan ta nye vendinger. Man planlegger og ser for seg fremtiden i forhold til det en føler, erfarer og tenker i øyeblikket, men når ting endrer seg, kan alt det man tenkte bli snudd på hodet. Vi mennesker er ganske så forskjellig, mye pga medfødte personlige egenskaper, men også pga det vi opplever og erfarer gjennom livet.

Les:Vanskelig å bli kjent med folk

Det er ikke så lett å vite hva du tenker når du skriver at du ikke er et veldig intimt menneske, om det er fysisk nærhet eller psykisk nærhet du tenker på. Du skriver heller ikke noe om bakgrunnen for at du ser på deg selv på en slik måte. Vi utvikler oss alle gjennom livet og blir på en måte summen av våre gener, erfaringer, og vår reaksjon på det. Og det er sånn livet er, at vi alle er vant til ulike grad av nærhet og setter pris på ulik grad av nærhet både fysisk og psykisk. Noen klemmer alle de møter, får nære, gode venner de åpner seg til, andre liker ikke å være fysisk nær og vil ikke ha klemmer av hvem som helst og noen har vanskelig for å knytte seg til andre personer.

Les:Vanskelig å finne på noe å si

Det at du har slått deg til ro med at du skal leve singel, kan ha med din personlighet og dine erfaringer å gjøre. Dersom du ikke lett forelsker deg og ikke har lett for å få nære venner, har du kanskje laget deg et bilde av at det alltid vil være slik. Det er ikke unormalt å ikke være veldig intim med et annet menneske. Det er ganske mange som forbeholder både psykisk og fysisk intimitet til personen de skal gifte seg med, for noen skjer det tidlig i livet, for andre sent og for noen aldri. Andre er i ulik grad både psykisk og fysisk nær mange mennesker, både venner og familie. Noen er innesluttet og beskjedne, andre er utadvendte og sosiale. Alt dette vil påvirke hvordan vi omgås andre mennesker og hvor tett innpå andre mennesker vi kommer. Vi mennesker er som sagt veldig forskjellige og det er ikke en normal måte å oppleve ting på. Dine erfaringer i livet og din personlighet vil prege måten du opplever livet på.

Les: Vanskelig å snakke med jenter

Det at du nå erfarer det du aldri trodde du skulle erfare, ryster jo på en måte din fremtidsprofeti. Nå står du midt oppi det du aldri trodde du skulle oppleve, og føler deg skremt av det. Dette er nytt terreng for deg og du vet ikke hvordan du skal forholde deg til det siden du aldri har opplevd det før. Samtidig skjønner du ikke helt hva som skjer, liker hun deg eller er hun bare slik mot alle? Som du forstår så er det altfor mange ukjente faktorer for oss til at vi kan gi deg noen konkret råd, men vi vil utfordre deg til å gi slipp på bildet du har av deg selv. Tillat deg selv å slippe til nye følelser og tenke nye tanker, tillat deg selv å få nye erfaringer. Men ta et skritt om gangen, ta det langsomt slik at du er trygg i prosessen. Ta imot denne jenta sin godhet og ikke vær så skremt mht hva du skal gjøre. Slapp av, hun fikk interesse for deg og viste deg oppmerksomhet før du tenkte på at du skulle gjøre noe spesielt, og hun likte deg slik. Bruk energien din til å fortsette å være deg selv, vis deg som den du er og la henne fortsette å bli kjent med deg slik. Kanskje hun bare er et fantastisk flott menneske, men tillat deg selv å nyte vennskapet med en slik person. Det vil gi deg en ny erfaring med mennesker som du kan ta med deg videre i livet. Etter hvert som du blir kjent med henne, vil du føle det mer naturlig å snakke og åpne deg, og til slutt dersom du ønsker mer enn vennskap, vil det også være naturlig å spørre om det.

Les:Hvordan bygge opp selvbildet

Det kan også være du skulle utfordret tankene dine om deg selv, snakket med noen og reflektert over livet, personligheten din og erfaringene dine. Dersom du ikke har en person du er fortrolig med, kan du oppsøke en leder, sjelesørger, psykolog eller andre som du kan føle deg trygg på å åpne deg til.

Lykke til.

Les også:

https://www.guttogjente.no/sporsmal-og-svar/hvordan-fa-seg-gode-jentevenner/

https://www.guttogjente.no/sporsmal-og-svar/torr-ikke-snakke-pa-skolen/